Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskasvatusta tukevien menetelmien käyttö Mikkelin kaupungin perusopetuksessa
Liimatainen, Saija; Merta, Maria (2018)
Liimatainen, Saija
Merta, Maria
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052710460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052710460
Tiivistelmä
Mikkelissä toteutettiin vuosina 2015-2017 My Space, Not Yours! -hanke, jonka tarkoituksena oli mm. ennaltaehkäistä nuorten kokemaa seksuaalista häirintää ja seksuaalista väkivaltaa yhteisöllisen oppilashuollon keinoin. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, millä tavalla ja miten laajalti hankkeessa kehitetyt menetelmät ovat tällä hetkellä käytössä ja miten toimivina ne on koettu. Näiden kokemusten perusteella annettiin kehittämisehdotuksia, joita kaupungin perusopetuksessa voidaan lähteä toteuttamaan.
Opinnäytetyö toteutettiin Webropol-kyselyllä aineen opettajille, koulukuraattoreille, opinto-ohjaajille sekä kouluterveydenhoitajille, jotka käyttävät hankkeessa pilotoituja ja kehitettyjä materiaaleja ja menetelmiä työssään. Vastausprosentti oli 20%. Tulokset osoittavat, että oppimiskokonaisuudet, menetelmät ja materiaalit on koettu toimivina, mutta ne eivät kuitenkaan ole levinneet kovin laajalle käyttöön mm. aikaresurssien vuoksi. Myös eri ammattiryhmien välillä oli eroja oppimiskokonaisuuksien, menetelmien ja materiaalien käytössä. Lisäksi osa vastaajista koki hankkeen tulleen ylhäältä annettuna perustelematta, ja tämä vaikutti omaan motivaatioon käyttää menetelmiä.
Opinnäytetyön tuloksia käytetään mm. suunniteltaessa lukuvuoden 2018-2019 monialaisia oppimiskokonaisuuksien pedagogisia iltapäiviä sekä hankkeen tulosten levittämistä koko Etelä-Savoon Lape-muutosohjelman osana. Tuloksia voi laajemminkin levittää Suomen kouluihin ja oppilaitoksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin Webropol-kyselyllä aineen opettajille, koulukuraattoreille, opinto-ohjaajille sekä kouluterveydenhoitajille, jotka käyttävät hankkeessa pilotoituja ja kehitettyjä materiaaleja ja menetelmiä työssään. Vastausprosentti oli 20%. Tulokset osoittavat, että oppimiskokonaisuudet, menetelmät ja materiaalit on koettu toimivina, mutta ne eivät kuitenkaan ole levinneet kovin laajalle käyttöön mm. aikaresurssien vuoksi. Myös eri ammattiryhmien välillä oli eroja oppimiskokonaisuuksien, menetelmien ja materiaalien käytössä. Lisäksi osa vastaajista koki hankkeen tulleen ylhäältä annettuna perustelematta, ja tämä vaikutti omaan motivaatioon käyttää menetelmiä.
Opinnäytetyön tuloksia käytetään mm. suunniteltaessa lukuvuoden 2018-2019 monialaisia oppimiskokonaisuuksien pedagogisia iltapäiviä sekä hankkeen tulosten levittämistä koko Etelä-Savoon Lape-muutosohjelman osana. Tuloksia voi laajemminkin levittää Suomen kouluihin ja oppilaitoksiin.