Tietotekniikan koulutusohjelmasta valmistuneiden haastattelututkimus
Lehtonen, Juuso (2018)
Lehtonen, Juuso
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810595
Tiivistelmä
Tavoitteena opinnäytetyössä oli haastatella Kymenlaakson ammattikorkeakoulusta 2011 2016 tietotekniikan koulutusohjelmasta valmistuneita insinöörejä ja selvittää, miten he ovat työllistyneet Kymenlaakson alueella ja onko koulutus vastannut työelämän tarpeita. Tutkimus perustuu Martti Kettusen vuonna 2006 tekemään tutkimukseen.
Haastattelulomake rakennettiin kokonaan uudestaan Google Forms -alustalle ja kysymyksiä päivitettiin nykyaikaisiksi. Tutkimukseen otettiin mukaan tietoverkkotekniikan erikoistumisalan opiskelijoiden lisäksi peliohjelmoinnin erikoistumisalan ja entisen ohjelmoinnin erikoistumisalan valmistuneet. Opinnäytetyössä haastateltiin 33 entistä opiskelijaa, joista 31 työskenteli tai oli työttömänä Kymenlaakson alueella tutkimuksen toteuttamisajankohtana. Henkilöt tavoitettiin puhelimitse, sähköpostin avulla ja välittämällä tietoa tutkimuksesta toisten henkilöitten kautta. Tietoja kerättiin sähköisellä haastattelulomakkeella ja paperisella haastattelulomakkeella.
Tutkimuksen tavoitteena on kehittää tietotekniikan koulutusohjelmaa vastausten perusteella ja saada lisää tietoa koulutuksen työllistävästä vaikutuksesta Kymenlaakson alueella. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisia eli määrällisiä menetelmiä. Opinnäytetyö toteutui onnistuneesti, vaikka tarvittavan määrän haastateltavia tavoittamisessa kestikin muutama kuukausi. Alkuperäinen tavoite kaikkien valmistuneiden tavoittamisesta ei toteutunut, mutta tutkimusmenetelmien ja sinnikkyyden avulla paikattiin vastausten puuttumista.
Vastauksista kävi ilmi, että vastaajat toivoivat lisää työelämän tuomista koulutukseen mukaan, ammattiaineiden opetuksen lisäämistä ja projekteja lisää. Kyberturvallisuuskoulutukselle oli myös kysyntää vastaajien keskuudessa. Alueelle jääneiden valmistuneiden määrä on kasvanut verrattuna edelliseen tutkimukseen. Ohjelmoinnin erikoistumisalan ja peliohjelmoinnin erikoistumisalan vastausten jäädessä hyvin pieneksi (6 ohjelmoijaa, 4 peliohjelmoijaa), heidän vastausten luotettavuutta voidaan kyseenalaistaa.
Opinnäytetyön tuloksia pystytään hyödyntämään koulutuksen kehityksessä, varsinkin kun mietitään mitä voitaisiin tehdä toisin, lisätä tai vähentää. Samanlainen tutkimus olisi järkevä toteuttaa viiden vuoden päästä uudestaan, jotta saataisiin vertailutuloksia tähän tutkimukseen.
Haastattelulomake rakennettiin kokonaan uudestaan Google Forms -alustalle ja kysymyksiä päivitettiin nykyaikaisiksi. Tutkimukseen otettiin mukaan tietoverkkotekniikan erikoistumisalan opiskelijoiden lisäksi peliohjelmoinnin erikoistumisalan ja entisen ohjelmoinnin erikoistumisalan valmistuneet. Opinnäytetyössä haastateltiin 33 entistä opiskelijaa, joista 31 työskenteli tai oli työttömänä Kymenlaakson alueella tutkimuksen toteuttamisajankohtana. Henkilöt tavoitettiin puhelimitse, sähköpostin avulla ja välittämällä tietoa tutkimuksesta toisten henkilöitten kautta. Tietoja kerättiin sähköisellä haastattelulomakkeella ja paperisella haastattelulomakkeella.
Tutkimuksen tavoitteena on kehittää tietotekniikan koulutusohjelmaa vastausten perusteella ja saada lisää tietoa koulutuksen työllistävästä vaikutuksesta Kymenlaakson alueella. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisia eli määrällisiä menetelmiä. Opinnäytetyö toteutui onnistuneesti, vaikka tarvittavan määrän haastateltavia tavoittamisessa kestikin muutama kuukausi. Alkuperäinen tavoite kaikkien valmistuneiden tavoittamisesta ei toteutunut, mutta tutkimusmenetelmien ja sinnikkyyden avulla paikattiin vastausten puuttumista.
Vastauksista kävi ilmi, että vastaajat toivoivat lisää työelämän tuomista koulutukseen mukaan, ammattiaineiden opetuksen lisäämistä ja projekteja lisää. Kyberturvallisuuskoulutukselle oli myös kysyntää vastaajien keskuudessa. Alueelle jääneiden valmistuneiden määrä on kasvanut verrattuna edelliseen tutkimukseen. Ohjelmoinnin erikoistumisalan ja peliohjelmoinnin erikoistumisalan vastausten jäädessä hyvin pieneksi (6 ohjelmoijaa, 4 peliohjelmoijaa), heidän vastausten luotettavuutta voidaan kyseenalaistaa.
Opinnäytetyön tuloksia pystytään hyödyntämään koulutuksen kehityksessä, varsinkin kun mietitään mitä voitaisiin tehdä toisin, lisätä tai vähentää. Samanlainen tutkimus olisi järkevä toteuttaa viiden vuoden päästä uudestaan, jotta saataisiin vertailutuloksia tähän tutkimukseen.