Keskosen thorax-kuvantaminen inkubaattorissa : oppimistapahtuma
Katoperä, Emma; Peippo, Eveliina (2018)
Katoperä, Emma
Peippo, Eveliina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910783
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on keskosen thorax - kuvantaminen inkubaattorissa. Opinnäytetyöhön koottiin teoriaosuus keskosesta ja keskosen kuvantamisesta. Tämän pohjalta suunniteltiin oppimistapahtuma, jossa röntgen – ja sairaanhoitajaopiskelijat kuvaavat keskosen keuhkokuvan osastolla. Oppimistapahtumassa on hyödynnetty flipped classroom menetelmän ajatusta.
Oppimistapahtuman osallistujat saivat keskosta ja keskosen kuvantamista koskevan teoriaosuuden ennen oppimistapahtumaa. Teoriatietojen pohjalta he suorittivat keskosen keuhkokuvauksen yhteistyössä toistensa kanssa. Oppimistapahtuman käytännön osuuden jälkeen osallistujien kanssa pidettiin arviointikeskustelu opinnäytetyön tekijöiden toimiessa ohjaajina. Arvioinnin kohteena olivat oppimistapahtumaan valmistavan materiaalin hyödyllisyys, oppimistapahtuman onnistuminen sekä oppimistapahtuman hyödyllisyys ammattitaidon kannalta.
Oppimistapahtuma toteutettiin Turun ammattikorkeakoulun tiloissa. Oppimistapahtuma koettiin hyödyllisenä työelämän ja yhteistyötaitojen kannalta ja sen koettiin myös parantavan opiskelijoiden ammattitaitoa. Opiskelijat kokivat, että eri ammattiryhmien väliset käytännön harjoitukset olisivat hyödyllisiä ja niitä voisi olla koulutuksissa enemmän. Molemmat ammattiryhmien edustajat kokivat lisäksi, että keskosten hoitoon ja kuvantamiseen voitaisiin koulutuksissa panostaa enemmän.
Oppimistapahtuman osallistujat saivat keskosta ja keskosen kuvantamista koskevan teoriaosuuden ennen oppimistapahtumaa. Teoriatietojen pohjalta he suorittivat keskosen keuhkokuvauksen yhteistyössä toistensa kanssa. Oppimistapahtuman käytännön osuuden jälkeen osallistujien kanssa pidettiin arviointikeskustelu opinnäytetyön tekijöiden toimiessa ohjaajina. Arvioinnin kohteena olivat oppimistapahtumaan valmistavan materiaalin hyödyllisyys, oppimistapahtuman onnistuminen sekä oppimistapahtuman hyödyllisyys ammattitaidon kannalta.
Oppimistapahtuma toteutettiin Turun ammattikorkeakoulun tiloissa. Oppimistapahtuma koettiin hyödyllisenä työelämän ja yhteistyötaitojen kannalta ja sen koettiin myös parantavan opiskelijoiden ammattitaitoa. Opiskelijat kokivat, että eri ammattiryhmien väliset käytännön harjoitukset olisivat hyödyllisiä ja niitä voisi olla koulutuksissa enemmän. Molemmat ammattiryhmien edustajat kokivat lisäksi, että keskosten hoitoon ja kuvantamiseen voitaisiin koulutuksissa panostaa enemmän.