Myyjärekrytoinnin kehittäminen
Koistinen, Riina (2018)
Koistinen, Riina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810666
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan myyjien rekrytointitapahtumaa kohdeyrityksen rekrytoinnin nykytilan kehittämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kohdeyrityksen myyjärekrytointia. Tavoitteena on löytää toteutuskelpoisia rekrytoinnin kehityskohteita yritykselle, jotta sopivimmat työnhakijat saataisi valittua ja prosessi olisi hakijaystävällinen. Työ on rajattu työhaastattelujen ensimmäiseen vaiheeseen.
Tutkimus toteutettiin kohdeyrityksen ryhmärekrytointitapahtumassa helmikuussa 2018. Tapahtumassa kokeiltiin aikaisempien tapahtumien perusteella laadittuja kehitysideoita. Tutkimusmenetelminä käytettiin palautekyselyä ja havainnointia. Teoreettinen viitekehys koostuu myyntityöstä ja rekrytointiprosessista. Teorian lähdeaineisto perustuu alan kirjallisuuteen ja rekrytointia harjoittavien yritysten internet julkaisuihin. Tutkimusosassa on avattu kohdeyrityksen nykyinen rekrytointiprosessi.
Tutkimustulokset osoittavat, että hakijat olivat tyytyväisiä tapahtumaan ja siellä oli avoin ilmapiiri. Myös palautteet kehitysideoista osoittivat niiden toimivuuden. Haasteet tapahtumassa liittyivät aikatauluun, lähinnä haastattelujen odotusaikoihin. Lisäksi ilmeni tarve haastattelijoiden parempaan perehdyttämiseen. Tutkimustulosten perusteella voidaan esittää, että ryhmärekrytointitapahtumien järjestämistä kannattaa jatkaa. Työssä löydettiin useita tilaisuuden kehittämiskohteita, muun muassa aikatauluun, haastattelijoiden valmentamiseen ja työnhakijoiden alkukarsintaan liittyviä asioita.
Tutkimuksen rekrytointitapahtumaa varten kehitettiin asiakastilannelomake, jossa kartoitettiin hakijoiden asiakaspalveluvalmiuksia. Tärkeänä havaintona voidaan pitää, että asiakastilannelomaketta kannattaa hyödyntää päätöksenteon tukena jo ensimmäisen haastattelukierroksen jälkeen.
Tutkimus toteutettiin kohdeyrityksen ryhmärekrytointitapahtumassa helmikuussa 2018. Tapahtumassa kokeiltiin aikaisempien tapahtumien perusteella laadittuja kehitysideoita. Tutkimusmenetelminä käytettiin palautekyselyä ja havainnointia. Teoreettinen viitekehys koostuu myyntityöstä ja rekrytointiprosessista. Teorian lähdeaineisto perustuu alan kirjallisuuteen ja rekrytointia harjoittavien yritysten internet julkaisuihin. Tutkimusosassa on avattu kohdeyrityksen nykyinen rekrytointiprosessi.
Tutkimustulokset osoittavat, että hakijat olivat tyytyväisiä tapahtumaan ja siellä oli avoin ilmapiiri. Myös palautteet kehitysideoista osoittivat niiden toimivuuden. Haasteet tapahtumassa liittyivät aikatauluun, lähinnä haastattelujen odotusaikoihin. Lisäksi ilmeni tarve haastattelijoiden parempaan perehdyttämiseen. Tutkimustulosten perusteella voidaan esittää, että ryhmärekrytointitapahtumien järjestämistä kannattaa jatkaa. Työssä löydettiin useita tilaisuuden kehittämiskohteita, muun muassa aikatauluun, haastattelijoiden valmentamiseen ja työnhakijoiden alkukarsintaan liittyviä asioita.
Tutkimuksen rekrytointitapahtumaa varten kehitettiin asiakastilannelomake, jossa kartoitettiin hakijoiden asiakaspalveluvalmiuksia. Tärkeänä havaintona voidaan pitää, että asiakastilannelomaketta kannattaa hyödyntää päätöksenteon tukena jo ensimmäisen haastattelukierroksen jälkeen.