Ammattiopiston ruokapalveluprosessit
Siivonen, Arja (2010)
Siivonen, Arja
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179489
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tunnistaa ja kuvata ammattiopiston ruokapalvelun ruokatuotantoon liittyvät ydinprosessit. Tavoitteena on myös lisätä kohderyhmän tietoisuutta työstään ja sen kehittämisestä. Haasteena oli käynnistää muutos perinteisestä toimintatavasta kohti prosessimaista toimintatapaa ja löytää yhteistyössä henkilökunnan kanssa Balanced Scorecard –mallin mukaisia mittareita, jotka mahdollistavat selkeämmän ja tavoitteellisemman tuloksen seurannan.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, kuvaileva tapaustutkimus, jonka teoreettinen viitekehys on rakennettu prosessijohtamisen ja laadunhallinnan keskeisiin teorioihin ja käsitteisiin. Tutkimusote on kriittis-realistinen. Tiedonkeruun instrumentteja ovat ruokapalveluhenkilökunta, ammatinopettajat sekä rehtorit. Asiantuntijuus ja arvioitsijoiden kokemusmaailma sekä reflektoiva yhteistoiminnallinen arvottaminen tiedon tuottamisessa ovat pohjana luotettavan tiedon tuottamiselle.
Kevään 2009 aikana pidettiin kuusi prosessityöistuntoa, joissa kaikissa oli mukana koko ruokapalveluhenkilökunta ja työilmapiirikartoitusistuntoa lukuunottamatta rehtori tai apulaisrehtori. Istunnoissa tarkasteltiin organisaation ja ruokapalvelujen toiminta-ajatusta, visiota, ja strategiaa/toimenpideohjelmia. Työilmapiirikartoitusistunnossa kehitettäviksi kohteiksi nousivat selkeä työnjako ja vastuut. Istunnoissa kuvattiin ruokapalvelun ruokatuotannon ydinprosessit ja laadittiin prosessien perustietolomakkeet. Julkishallintoon muokatun tasapainotetun tuloskortin mukaisesti laadittiin seurantakohteet ja mittarit seuraaviin osioihin: yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja asiakasvaikuttavuus, prosessit ja rakenteet, uudistuminen ja henkilöstö sekä taloudelliset resurssit. Kehittämistoiminta koettiin mielekkääksi. Ruokapalveluihin liittyvän toiminnan tietoisuuden lisääminen niin omalle työyhteisölle kuin oppilaitoksen johtoportaalle nähtiin tärkeänä osana tuloksellisen, taloudellisen ja tehokaan ruokapalvelun toteuttamisessa ja kehittämisessä.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, kuvaileva tapaustutkimus, jonka teoreettinen viitekehys on rakennettu prosessijohtamisen ja laadunhallinnan keskeisiin teorioihin ja käsitteisiin. Tutkimusote on kriittis-realistinen. Tiedonkeruun instrumentteja ovat ruokapalveluhenkilökunta, ammatinopettajat sekä rehtorit. Asiantuntijuus ja arvioitsijoiden kokemusmaailma sekä reflektoiva yhteistoiminnallinen arvottaminen tiedon tuottamisessa ovat pohjana luotettavan tiedon tuottamiselle.
Kevään 2009 aikana pidettiin kuusi prosessityöistuntoa, joissa kaikissa oli mukana koko ruokapalveluhenkilökunta ja työilmapiirikartoitusistuntoa lukuunottamatta rehtori tai apulaisrehtori. Istunnoissa tarkasteltiin organisaation ja ruokapalvelujen toiminta-ajatusta, visiota, ja strategiaa/toimenpideohjelmia. Työilmapiirikartoitusistunnossa kehitettäviksi kohteiksi nousivat selkeä työnjako ja vastuut. Istunnoissa kuvattiin ruokapalvelun ruokatuotannon ydinprosessit ja laadittiin prosessien perustietolomakkeet. Julkishallintoon muokatun tasapainotetun tuloskortin mukaisesti laadittiin seurantakohteet ja mittarit seuraaviin osioihin: yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja asiakasvaikuttavuus, prosessit ja rakenteet, uudistuminen ja henkilöstö sekä taloudelliset resurssit. Kehittämistoiminta koettiin mielekkääksi. Ruokapalveluihin liittyvän toiminnan tietoisuuden lisääminen niin omalle työyhteisölle kuin oppilaitoksen johtoportaalle nähtiin tärkeänä osana tuloksellisen, taloudellisen ja tehokaan ruokapalvelun toteuttamisessa ja kehittämisessä.