Utveckling av en plan för användning av sociala medier i marknadsföring : Fallstudie: Konsultföretaget Taival
Björkman, Johan (2018)
Björkman, Johan
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910830
Tiivistelmä
Detta examensarbete baserar sig på den uppgift och position jag hade under praktikperioden vid konsultföretaget Taival Advisory Oy. Min uppgift var att förbättra tillämpningen och integreringen av sociala medier i marknadsföringen. Mina forskningsfrågor är följande: Hurdan plan för sociala medier lämpar sig för Taival och vad skall en lyckad marknadsföringsplan för sociala medier innehålla? Arbetet är således avgränsat till att endast redogöra för på vilka sätt man kan förbättra marknadsföringen med hjälp av sociala medier ur ett företagsperspektiv. Marknadsföring genom att använda andra sätt diskuteras kort men är inte en del av själva arbetet. Examensarbetet är en förklarande induktiv fallstudie. Som datainsamlingsmetoder har använts öppna ostrukturerade intervjuer och strukturerad observation. I intervjuerna deltar två delägare och i observationen undersöks både nationella och internationella företag inom branschen. I analysen används både kvantitativa och kvalitativa analysmetoder. I den kvantitativa analysen används en frekvens och mönsterjämförelse för observationen. De på förhand valda konkurrerande företagen observeras för analys av deras vanor och valda tekniker på sociala medier. I den kvalitativa analysen är avsikten att hitta samstämmighet och nyckelord i svaren från intervjuerna. Som en del av observationen görs en kvalitativ analys på företagens profiler och innehållet i dem. Baserat på resultaten från analysen skall planen klara av att skapa vinst och locka nya kunder på unika sätt. Kommunikationen och interaktionen till kunderna skall även förbättras och planen skall vara kostnadseffektiv och ta i beaktande tidsanvändningen. På basen av resultatet valdes sekundärdata, material och litteratur som diskuterar kring och tacklar liknande processer och lösningar. I syfte att skapa den perfekta planen jämförs olika teorier. Bland annat traditionella metoder, growth hacking samt marknadsföring på sociala medier diskuteras. Planen för Taival går följaktligen ut på att analysera situationen, definiera målsättningarna, göra en segmentering av kunderna, välja marknadsföringskanalerna och sätten på vilka man publicerar och skapar innehåll. Till sist fattas ett beslut om hur resultatmätningen skall gå till. En lyckad plan för sociala medier är baserad på den situation företaget befinner sig i men den baseras framförallt på kunden. Det vill säga vad kunden vill se, läsa och höra. En marknadsföringsplan för sociala medier kan inte utgå ifrån antaganden. En plan består sammanfattningsvis av flera faser och alla faser är lika viktiga. Man måste dock koncentrera sig på vissa faser mera än andra. För Taival visade det sig vara tillräckligt att använda lätta tillvägagångsätt som att förbättra företagets profil och strukturen i inläggen samt göra publiceringen mera regelbunden. This degree thesis is an inductive and explanatory single case study written as part of my internship, task and position at the consulting firm Taival Advisory Oy. My task was to develop and create a plan that would improve the use and integration of social media in the company’s marketing activities. My research questions are: What type of plan for social media is suitable for Taival and what should a successful marketing plan contain? The thesis is thus limited to only explain how marketing can be improved with social media from an enterprise perspective. Marketing using other means is briefly discussed but is not part of the thesis itself. The process of writing this thesis starts with open interviews and structured observations as data collection methods. In the interviews, two partners participate and, in the survey, both national and international competing companies in the industry are investigated. The analysis uses both quantitative and qualitative methods. The quantitative analysis uses a frequency and pattern comparison for the observation. The preselected competing companies are observed for the analysis of their habits and chosen techniques on social media. In the qualitative analysis, the intention is to find coherence and keywords in the answers from the interviews. As a part of the observation, a qualitative analysis of the companies' profiles and their content is made. Based on the results of the analysis, the plan should be able to generate profit and attract new customers in unique ways. Communication and interaction with customers will also be improved and the plan shall be cost-effective and take into account the use of worktime. Based on the results, secondary data, material and literature are chosen which all discusses and tackles similar processes and solutions. In order to create the perfect plan, different theories are compared. Traditional marketing methods, growth hacking and marketing on social media in general are discussed. The plan for Taival, therefore, is based on analyzing the situation, defining goals, segmenting the customers, selecting the marketing channels and the ways in which publishing is done and content created. Finally, a decision is made on how the measurement of results will be done. A successful plan for social media is based on the situation the company is in, and is based primarily on the customer. That is, what the customer wants to see, read and hear. A marketing plan for social media cannot be based on assumptions. A plan consists of several phases and all phases are equally important. However, one must concentrate on some phases more than others. For Taival it turned out to be sufficient to use easy approaches to improve the company's profiles and structure in the posts and make the publication more regular.