Attracs - Från innovation till affärsidé
Grankulla, Peter (2010)
Grankulla, Peter
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179534
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyön tarkoitus on luoda pohjaa liikeidean kehittämiselle siten että se mahdollistaisi optimaalisen tuoton intellektuelliselle pääomalle, joka on kasvanut Ahola Transportin itse kehittämästä liiketoimintajärjestelmästä Attracs Online´sta. Ilmiötä tarkastellaan neljästä eri näkökulmasta vastatakseen kysymyksiin; Mitä, kenelle, mikä markkina, miten ja miksi. Vertikaalisesti tätä tutkitaan liiketoiminnan näkökulmasta jossa tietotaito- ja markkinointijohtaminen ovat keskeisinä tekijöitä. Horisontaalisesti tarkastellaan dynaamista logistiikka ja liikejohdannaista järjestelmäkehittämistä. Tavoitteena on että voidaan tämän yhteenvedon avulla muodostaa selvä määritelty liikeidea joka perustuu tietotaitoon joka on ydintuotteesta Attracs Online sekä markkinasta ja asiakassegmentistä johon liiketoimintajärjestelmä soveltuu. Tutkimus perustuu osallistumiseen käytännön johtamistyöhön - Osallistuva toimintatutkimus.
Hiljainen tietotaito tulee parhaiten esille osallistumisesta tähän oppivaan kulttuuriin joka löytyy Aholassa. Opintokohteet ovat olleet Attracsin kehitystiimi sekä koko konserni ja yritysjohto.
Intuitiivinen ajattelutyö haastaa perinteiset tutkimusmenetelmät tässä työssä. Nimittäin siinä me ihmiset olemme parhaita, vaikkakin haluamme olla objektiivisia ja todistaa totuuksia.Oikein hyvällä liikeidealla on tunnetta, se jälkipeilaa omistautuneita ihmisiä jotka ovat toiminnan takana. Tutkimuksen tukena on käytetty tarkistusalueen lähteitä teoreettisen viitekehyksen puitteissa.
Hiljainen tietotaito tulee parhaiten esille osallistumisesta tähän oppivaan kulttuuriin joka löytyy Aholassa. Opintokohteet ovat olleet Attracsin kehitystiimi sekä koko konserni ja yritysjohto.
Intuitiivinen ajattelutyö haastaa perinteiset tutkimusmenetelmät tässä työssä. Nimittäin siinä me ihmiset olemme parhaita, vaikkakin haluamme olla objektiivisia ja todistaa totuuksia.Oikein hyvällä liikeidealla on tunnetta, se jälkipeilaa omistautuneita ihmisiä jotka ovat toiminnan takana. Tutkimuksen tukena on käytetty tarkistusalueen lähteitä teoreettisen viitekehyksen puitteissa.