Suomalaisen teknologiayrityksen kansainvälistyminen Arabimaihin
Huovinen, Ilona (2018)
Huovinen, Ilona
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910908
Tiivistelmä
Kansainvälistyminen on suomalaisille pk-yrityksille tärkeää, etenkin toimialoilla joiden kotimarkkina-alue on suppea. Vaikka ulkomaankauppa ja kansainvälisille markkinoille laajentuminen voi olla hyvinkin haastavaa, se kuitenkin kasvattaa liiketoimintaa ja tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia ja tilaisuuden päästä kotimaan kilpailijoiden edelle.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona IT-alan yritykselle Craneworks Oy:lle, jonka vahva markkina-asema Suomessa edellyttää tulevaisuudessa laajentumista uusille kansainvälisille markkinoille. Työn tavoitteena oli analysoida toimeksiantajayrityksen kansainvälistymisen mahdollisuuksia ja avata yrityksen kohdemaiden Arabiemiraattien ja Saudi-Arabian toimintaympäristöä.
Työn tietoperustassa avataan yleisesti suomalaisten yritysten kansainvälistymisen syitä ja yleisyyttä, kansainvälistymisstrategioita sekä kohdemaiden toimintaympäristöä. Tutkimuksen lähteenä käytettiin alan kirjallisuutta, Internet-julkaisuja sekä verkkosivuja.
Työn tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Kyseessä oli haastattelututkimus, jonka kohdejoukkona olivat aiheen asiantuntijat Suomesta ja kohdemarkkinoilta. Työssä haastateltiin maalis-toukokuun 2018 aikana molempien kohdemaiden suurlähettiläitä ja konsultteja sekä suomalaista arabikulttuurin asiantuntijaa.
Tämän tutkimuksen perusteella Craneworks Oy sai tarkemman käsityksen sopivatko heille valitsemansa kohdemarkkinat ja voisiko ne nähdä mahdollisina kohteina laajentumiselle. Tutkimus auttaa myös päätöksessä sijoittaa rahaa lisätutkimuksille.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona IT-alan yritykselle Craneworks Oy:lle, jonka vahva markkina-asema Suomessa edellyttää tulevaisuudessa laajentumista uusille kansainvälisille markkinoille. Työn tavoitteena oli analysoida toimeksiantajayrityksen kansainvälistymisen mahdollisuuksia ja avata yrityksen kohdemaiden Arabiemiraattien ja Saudi-Arabian toimintaympäristöä.
Työn tietoperustassa avataan yleisesti suomalaisten yritysten kansainvälistymisen syitä ja yleisyyttä, kansainvälistymisstrategioita sekä kohdemaiden toimintaympäristöä. Tutkimuksen lähteenä käytettiin alan kirjallisuutta, Internet-julkaisuja sekä verkkosivuja.
Työn tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Kyseessä oli haastattelututkimus, jonka kohdejoukkona olivat aiheen asiantuntijat Suomesta ja kohdemarkkinoilta. Työssä haastateltiin maalis-toukokuun 2018 aikana molempien kohdemaiden suurlähettiläitä ja konsultteja sekä suomalaista arabikulttuurin asiantuntijaa.
Tämän tutkimuksen perusteella Craneworks Oy sai tarkemman käsityksen sopivatko heille valitsemansa kohdemarkkinat ja voisiko ne nähdä mahdollisina kohteina laajentumiselle. Tutkimus auttaa myös päätöksessä sijoittaa rahaa lisätutkimuksille.