Proseduraalisen hiihtomaailman luonti mobiilipelille Unity -pelimoottorilla
Elo, Alexander (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011068
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda olemassa olevalle mobiilipelille käyttäjäpalautteen perusteella hiihtomaailma. Hiihtomaailman luomisen oli tarkoitus tapahtua proseduraalisesti, jotta pelaajalle voidaan luoda aina uusi, uniikki hiihtomaailma hiihdon alkaessa ja jottei pelin jakeluversion koko kasva paljoa.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan lähtökohtaa, olemassa olevaa tuotetta sekä työkaluja, jolla se on tehty, proseduraalisen generoinnin taustoja ja algoritmeja sekä pelejä, jotka hyödyntävät näitä algoritmeja jollain tavalla. Käytännön osuudessa käydään läpi yksinkertaisen hiihtomaailman toteutusta sekä ratkotaan suunnitteluvaiheen aikana ilmenneitä ajatuksia suorituskyvyn parantamisesta.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi hiihtomaailman proseduraaliseen generointiin kykenevä järjestelmä, joka täytti määritetyt vaatimukset. Järjestelmää jatkokehitettiin, liitettiin Biathlon x1 tuotteeseen ja julkaistiin lopulta uutena tuotteena sovelluskauppaan.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan lähtökohtaa, olemassa olevaa tuotetta sekä työkaluja, jolla se on tehty, proseduraalisen generoinnin taustoja ja algoritmeja sekä pelejä, jotka hyödyntävät näitä algoritmeja jollain tavalla. Käytännön osuudessa käydään läpi yksinkertaisen hiihtomaailman toteutusta sekä ratkotaan suunnitteluvaiheen aikana ilmenneitä ajatuksia suorituskyvyn parantamisesta.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi hiihtomaailman proseduraaliseen generointiin kykenevä järjestelmä, joka täytti määritetyt vaatimukset. Järjestelmää jatkokehitettiin, liitettiin Biathlon x1 tuotteeseen ja julkaistiin lopulta uutena tuotteena sovelluskauppaan.