Sosiokulttuurinen innostaminen OmaPolussa : ”Sitähän me tehdään.”
Pentikäinen, Petri (2018)
Pentikäinen, Petri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052911001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052911001
Tiivistelmä
Sosiokulttuurinen innostaminen on elämän tuomista sinne, missä sitä ei ole. Se on toimintaan, motivoimista, suhteeseen asettumista ja yhteisön puolesta toimimista. Sen tarkoituksena on ajattelemaan herättelemällä saada aikaan toimintaa, joka laadullisen transformaation avulla luo solidaarisuuden arvot tiedostavan inhimillisen yhteiskunnan.
Tutkimuksen toimeksiantaja NEO-OmaPolku tarjoaa elämänhallintaa ja osallisuutta tukevaa toimintaa kehitysvammaisille ja erityistä tukea tarvitseville nuorille sekä heidän läheisilleen. Työmuotoina ovat yksilö- ja ryhmäohjaus, kulttuuri- ja taidepainotteiset työpajat, kansalaistaitoryhmät sekä ammatillinen ryhmätoiminta. Toiminnan perustana ovat elinikäisen oppimisen ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteet sekä ratkaisukeskeinen työote. OmaPolun ovat perustaneet lasten vanhemmat, jotka halusivat lapsilleen tarjolla olevaa parempaa. Tämä omaislähtöisyys näkyy edelleen toiminnassa ja sitä voi kutsua OmaPolun hengeksi.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli selvittää, miten sosiokulttuurinen innostaminen ilmenee OmaPolun työntekijöiden työotteessa. Lisäksi tavoitteeni oli perehtyä sosiokulttuurisen innostamisen teorian ja käytännön väliseen vuorovaikutukseen. Halusin myös selvittää sen, miten sosiokulttuurinen innostaminen ymmärretään työntekijätasolla.
Opinnäytetyöni oli toimintatutkimus sosiokulttuurisen innostamisen toteutumisesta OmaPolussa. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu ja osallistuva havainnointi. Tutkimukseen haastateltiin viittä OmaPolun työntekijää.
Opinnäytetyön tavoite oli oman sekä muiden työntekijöiden osaamisen lisääminen sosiokulttuurisen innostamisen saralla. Tutkimusaineistoni pohjalta työntekijöille järjestettiin sosiokulttuurisen innostamisen työpaja, jota ohjasi dosentti Leena Kurki.
Tutkimustulokset osoittivat sosiokulttuurisen innostamisen olevan vahvasti läsnä työntekijöiden työotteessa. Se pitää sisällään innostamisen kaikki kolme elementtiä; pedagogisen, sosiaalisen ja kulttuurisen. Lisäksi työ on suunnitelmallista, määrätietoista ja reflektoitua toimintaa, jota ohjaa innostamisen filosofia. Tarkoituksena on nuorten elämän laadullinen paraneminen.
Tutkimuksen toimeksiantaja NEO-OmaPolku tarjoaa elämänhallintaa ja osallisuutta tukevaa toimintaa kehitysvammaisille ja erityistä tukea tarvitseville nuorille sekä heidän läheisilleen. Työmuotoina ovat yksilö- ja ryhmäohjaus, kulttuuri- ja taidepainotteiset työpajat, kansalaistaitoryhmät sekä ammatillinen ryhmätoiminta. Toiminnan perustana ovat elinikäisen oppimisen ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteet sekä ratkaisukeskeinen työote. OmaPolun ovat perustaneet lasten vanhemmat, jotka halusivat lapsilleen tarjolla olevaa parempaa. Tämä omaislähtöisyys näkyy edelleen toiminnassa ja sitä voi kutsua OmaPolun hengeksi.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli selvittää, miten sosiokulttuurinen innostaminen ilmenee OmaPolun työntekijöiden työotteessa. Lisäksi tavoitteeni oli perehtyä sosiokulttuurisen innostamisen teorian ja käytännön väliseen vuorovaikutukseen. Halusin myös selvittää sen, miten sosiokulttuurinen innostaminen ymmärretään työntekijätasolla.
Opinnäytetyöni oli toimintatutkimus sosiokulttuurisen innostamisen toteutumisesta OmaPolussa. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu ja osallistuva havainnointi. Tutkimukseen haastateltiin viittä OmaPolun työntekijää.
Opinnäytetyön tavoite oli oman sekä muiden työntekijöiden osaamisen lisääminen sosiokulttuurisen innostamisen saralla. Tutkimusaineistoni pohjalta työntekijöille järjestettiin sosiokulttuurisen innostamisen työpaja, jota ohjasi dosentti Leena Kurki.
Tutkimustulokset osoittivat sosiokulttuurisen innostamisen olevan vahvasti läsnä työntekijöiden työotteessa. Se pitää sisällään innostamisen kaikki kolme elementtiä; pedagogisen, sosiaalisen ja kulttuurisen. Lisäksi työ on suunnitelmallista, määrätietoista ja reflektoitua toimintaa, jota ohjaa innostamisen filosofia. Tarkoituksena on nuorten elämän laadullinen paraneminen.