Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ryhmämatkailun kehittäminen matkatoimisto SH-Toursissa

Kankaanpää, Salla (2009)

 
Avaa tiedosto
Kankaanpaa_Salla.pdf (1001.Kt)
Lataukset: 


Kankaanpää, Salla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2009
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199923
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantaja oli matkatoimisto SH-Tours. Työssäni tutkin yhtiön potentiaalisten ryhmäasiakkaiden matkustustottumuksia sekä varauskanavan valintaan vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tutkin miten yhtiön palveluprosessia voisi parantaa. Tavoitteena oli antaa SH-Toursille tietoa ryhmämatkailijoista, minkä myötä he voivat suunnata toimintaansa kysyntää vastaavaksi. Tästä seurauksena he saattavat saada lisää asiakkaita ja kannattavuus lisääntyy.

Teoreettisena viitekehyksenä työssä oli Komppulan & Boxbergin (2002) teoria palveluprosessin kehittämisestä sekä Bergströmin & Leppäsen (2004) teoria organisaatioiden ostokäyttäytymisestä. Aineistona käytin tuloksia kyselystä, jonka lähetin postitse lähikuntien potentiaalisille ryhmäasiakkaille. Lisäksi haastattelin SH-Toursin varatoimitusjohtaja Silja Mattilaa.

Tutkimustulosteni mukaan tarjouksen sopivuus tarpeisiin on asia, johon ryhmät eniten kiinnittävät huomiotaan valitessaan varauskanavaansa. Palveluprosessissa vahvuuksiksi osoittautuivat yhtiön pienuus, jonka ansiosta työnjako on selkeä ja antaa ammattimaisen kuvan ulospäin. Heikkouksiksi osoittautuivat varasuunnitelmien puuttuminen esim. mahdollisesti peruuntuneiden retkien tilalle, blueprinttauksen eli tuotanto- ja kulutuskaavioiden sekä palautejärjestelmän puuttuminen ja kannattamattomien matkojen toteuttaminen. Matkustustottumusten osalta tutkimuksessa selvisi, että ryhmät suosivat lyhyitä kotimaan matkoja, jotka toteutetaan pääosin keväisin. Päätöksen matkoista tekee ryhmän ylin taho.

Palveluprosessia voisi parantaa kehittämällä varasuunnitelmia, blueprinttaus-menetelmän sekä palautejärjestelmän. Matkojen kannattavuutta tulisi myös miettiä. Tarjousten teossa nopeutta tulisi lisätä. Matkoja voisi suunnitella niin, että tarjolla olisi enemmän alle 24 tunnin kotimaan matkoja. Matkoja tulisi olla tarjolla etenkin keväisin. Markkinointia tulisi jatkossa kohdistaa ryhmien ylimpään tahoon.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste