Buddyschool : En fallstudie i hur man objektivt planerar grafiskt material för ett samhällsbaserat projekt
Rönnqvist, Josefin (2018)
Rönnqvist, Josefin
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910933
Tiivistelmä
Arbetet är en examensproduktion som är gjord för Helsingfors stad i samarbete med Nuorisoasiainkeskus, Maahanmuuttajanuorten Helsinki och Me-Säätiö. Arbetets forskningsfråga är ”Hur kan man objektiv planera grafiskt material för ett samhällsbaserat projekt?” Arbetet har avgränsats till planeringen av projektets logo och figurer, då det är dessa som är mest synliga för projektet och de som kommer användas av uppdragsgivarna och skolorna för framtida marknadsföring av Buddyschool. Det huvudsakliga materialet som har använts är ”The Field Guide to Human-Centered Design” (IDEO.org, 2015) på grund av att guiden användes inom Buddyschool för projektets varumärkesbyggande. IDEO.com och IDEO.org användes även för att beskriva projekt gjorda med human-centered design. Arbetet är en fallstudie där observationer och intervjuer använts som insamlingsmetod för att förstå konceptet som då hette Kaverikahvila, till att med hjälp av det som samlades in av målgruppen planera det nya Buddyschool. Arbetet började med observationer i de skolor som hade Kaverikahvila, sedan intervjuades eleverna om åsikter gällande projektet. Eleverna togs sedan med i en brainstorming för att skissa fram idéer för en ny logo, ett nytt namn och de färger de önskade för det nya utseendet. Efter att teman plockats ur elevernas önskningar och logoförslag tagits fram, presenterades dessa för eleverna för feedback. Den logo som valdes av eleverna blev den nya logon för Buddyschool. Resultatet av arbetet är att logon och figurerna objektivt togs fram för projektet genom att man skapade en förståelse för projektet genom observationer och intervjuer, genom att bestämma målgruppen för projektet och hålla en brainstorming med målgruppen. Slutligen presenterade man för målgruppen de idéer som skapades för att få feedback och slutligen välja den logo som eleverna valde till projektet. Efteråt konstaterades att brainstormingen hade kunnat ge bättre resultat om tillfället inte hade varit den dag som kamrathandledarna hade en aktivitetsdag. Även de yngre eleverna hade varit intressant att ha med i planeringen av logon. Målgruppen hade även fått tas med tidigare för att ge feedback på det som skapades inom projektet. This thesis is a degree production made for Helsinki city in cooperation with Nuorisoasiainkeskus, Maahanmuuttajanuorten Helsinki and Me-Säätiö. The research question is “How can you objectively plan graphic material for a community-based project?” The focus of this thesis is on how the logo and the characters were planned for the project. “The Field Guide to Human-Centered Design” (IDEO.org, 2015) was used in the project for branding Buddyschool and is also the main material used for this thesis for that reason. IDEO.com and IDEO.org was used to describe other projects made with human-centered design. This thesis is a case study where observations and interviews were used to understand the concept Kaveikahvila, and later the material gathered from the target group helped plan the new Buddyschool. Observations were made in the schools with Kaverikahvila and later the pupils were interviewed about their opinions regarding the project. A brainstorming with the pupils let them sketch ideas for a new logo, a new name and what colors they wanted for the project. Themes were found in the sketches made by the pupils and suggestions for a new logo was made and presented to the pupils for feedback. The logo chosen by the pupils was later chosen as the new logo for Buddyschool. The result of this research is that the logo and the characters were objectively made by understanding the project through observations and interviews, deciding the target group for the project and letting the target group participate in a brainstorming. The ideas created for the project was presented to the target group for feedback and their chosen logo for the project was the new logo of the project. It was later found that the brainstorming could have given better results by not being the same day as the activity day for the peers. The younger pupils of the project would also have been interesting to hear in the planning of the logo. The target group could also have been brought in earlier in the process to give feedback for the ideas created within the project.