Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mötet mellan musiklärare och introverta elever : en studie om musiklärares uppfattningar av och förhållande till introverta elever

Wikström, Matilda (2018)

Avaa tiedosto
Wikstrom_Matilda.pdf (648.5Kt)
Lataukset: 


Wikström, Matilda
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810759
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att undersöka musiklärares medvetenhet om och attityder till introversion och hitta metoder för att ta hänsyn till och kunna stöda introverta elever i undervisningen. Forskningsfrågorna som undersöks är: Vilken uppfattning har läraren av den introverta elevens uttryck och agerande? Hur förhåller sig läraren till den introverta eleven, vilka metoder används? Uppfattar läraren att eleven upplever musiken som en frizon eller ytterligare ett intryck att bearbeta? För att besvara frågorna använder jag en fenomenografisk forskningsansats och som datainsamlingsmetod intervjuer av åtta musiklärare samt litteratur.

Undersökningens resultat visar att det är viktigt att beakta elevens introverta drag, men även att komma ihåg att det bara är en del av elevens personlighet. Vidare nämns flera metoder man kan använda sig av i undervisningen för att stöda introverta och få dem att känna sig trygga. Utgående från förutsättningarna kan musiken vara en frizon för eleven, till exempel om musicerandet sker i en trygg omgivning. Resultaten stöds delvis av det som framkommit i litteraturen.
 
The aim of this thesis is to explore music teachers’ awareness of and attitudes towards introversion, as well as finding teaching methods for regarding and supporting introvert students. My research questions are: What is the teacher’s perception of the expression and behavior of the introvert student? How does the teacher relate to the introvert student, what methods are used? Does the teacher perceive that the student experiences music as a free zone, or yet another impression to process? To answer these questions, I am using a phenomenographical approach based on a literature study and interviews with eight music teachers.

The results of the research show that it is important to take the students introvert traits in to count, but also to remember that introversion only is a part of the student’s personality. Furthermore, several teaching methods for supporting the students and making them feel safe are mentioned. If the conditions are right, music can be a free zone for the student, for example if the music making takes place in a safe environment. The results conform partially with data which appeared in the literature study.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste