Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

WhatsApp digitaalisen markkinointiviestinnän kanavana helsinkiläisissä yrityksissä

Mitt, Liis (2018)

Avaa tiedosto
Mitt_Liis.pdf (1.653Mt)
Lataukset: 


Mitt, Liis
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910976
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään mobiiliviestintäsovellus WhatsAppiin digitaalisen markkinointiviestinnän kanavana. Opinnäytetyön tarkoitus on olla tiedottava ja tutkimuksellinen dokumentti, jota yritykset voivat hyödyntää oman markkinointiviestintästrategiansa suunnittelussa ja toteutuksessa. Työn tavoitteena oli luoda kokonaisvaltainen ymmärrys WhatsAppista digitaalisen markkinointiviestinnän kanavana, sekä kartoittaa kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla WhatsAppin hyödyntämistä helsinkiläisten yritysten keskuudessa. Työ toteutettiin ilman toimeksiantoa.

Tietoperustassa WhatsAppia ja sen ominaisuuksia tarkastellaan markkinointiviestinnän näkökulmasta sen tarjoamien mahdollisuuksien ja hyötyjen kautta. Esittelyssä on WhatsAppin perinteisen version lisäksi vuonna 2018 julkaistu, yrityksille suunnattu WhatsApp Business, joka tarjoaa käyttäjilleen asiakasviestintää sujuvoittavia lisäominaisuuksia. WhatsAppin lisäksi tietoperustassa tarkastellaan digitalisuuden vaikutusta markkinointiviestintään ja tuodaan esiin WhatsAppiin liittyvien digitaalisten ympäristöjen ja kanavien ominaispiirteitä. Tietoperustaa seuraa empiirinen osuus, jossa esitellään tutkimusmenetelmä, tutkimuksen toteutus ja tulokset.

Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta ja aineistoa kerättiin Internetissä täytettävän sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimus toteutettiin otantatutkimuksena ja otos koostui 4 438 satunnaisesti valitusta helsinkiläisestä yrityksestä. Kyselykutsu lähetettiin otosjoukolle huhtikuussa 2018 ja kyselyyn vastasi 107 yritystä.

Tutkimuksen perusteella WhatsApp ei ole helsinkiläisten yritysten keskuudessa yleinen markkinointiviestinnän kanava, sillä kyselyyn vastanneista helsinkiläisistä yrityksistä vain kuusi hyödynsi WhatsAppia markkinointiviestinnässään. Yleisimpiä syitä olla hyödyntämättä sovellusta markkinointiviestinnässä olivat muun muassa WhatsAppin henkilökohtaisuus, tiedon puute ja WhatsApp-viestinnän sopimattomuus yrityksen toimialalle. WhatsAppia ei-hyödyntäneistä yrityksistä noin yksi kolmesta oli kiinnostunut hyödyntämään sitä tulevaisuudessa. Tutkimuksessa WhatsAppia markkinointiviestinnässään hyödyntäneet kuusi yritystä hyödynsivät kaikki sen perinteistä versiota. WhatsAppin kaikkein tavallisimmat ominaisuudet, kuten viestit, kuvien ja videoiden jakaminen, sekä äänipuhelut, olivat markkinointiviestinnässä eniten hyödynnettyjä ominaisuuksia.

Empiirisessä osuudessa toteutetulla tutkimuksella pystyttiin vain osittain kartoittamaan WhatsAppin hyödyntämistä helsinkiläisten yritysten keskuudessa. Tutkimuksen ja sitä pohjanneen tietoperustan avulla voitiin kuitenkin saavuttaa kokonaisvaltainen ymmärrys WhatsAppista digitaalisen markkinointiviestinnän kanavana ja sen hyödyntämismahdollisuuksista yritysten markkinointiviestinnässä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste