Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Mitä tiedetään esteettisyyden merkityksestä matkailussa? : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus

Pärssinen, Heidi (2018)

Avaa tiedosto
Parssinen_Heidi.pdf (544.3Kt)
Lataukset: 


Pärssinen, Heidi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011057
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaista tutkittua tietoa esteettisyydestä matkailualalla on jo olemassa. Tutkimusongelma jakautuu matkailuelämyksiin ja matkailukohteiden valintaan.

Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Vuosien 2017–2018 vaihteessa suoritettiin systemaattinen tietokantahaku viidessä elektronisessa tietokannassa. Alkuperäistutkimukset rajattiin koskemaan vuosia 2007–2018. Hakujen tuloksia karsittiin otsikoiden, abstraktien ja kokonaisten tekstien perusteella. Lopulliseen tutkimusaineistoon valikoitui 12 alkuperäistutkimusta. Aineiston tulokset on raportoitu ja analysoitu käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.

Esteettisyys osoittautui alkuperäistutkimusten perusteella hyvin monisyiseksi asiaksi, jonka merkitys matkailussa on huomattava. Se sekä saa aikaan tunteita että muodostuu tunteiden vaikutuksesta. Aisteilla monimuotoisuudessaan on suuri merkitys matkailijalle esteettisessä arviossa ja ympäristön antamassa mielikuvassa. Esteettisyys myös vaikuttaa muistoihin ja voimistaa siten tunnekokemuksia. Myös fyysinen ympäristö ja tunnelma ovat esteettisyydessä oleellisessa osassa. Esteettisyys vaikuttaa merkittävästi elämyksen syntymiseen ja sen subjektiiviseen kokemiseen. Matkailukohteiden valinnassa esteettisyydellä on erityinen merkitys markkinoinnissa. Myös matkailukohteesta aiemmin saatu esteettinen mielikuva vaikuttaa haluun valita kohde uudelleen.

Jatkotutkimukselle on paljon mahdollisuuksia. Erityisesti tarkasti fokusoidut tutkimukset aiheesta olisivat tarpeen ja antaisivat matkailualalla hyödynnettäviä tuloksia. Opinnäytetyön tulokset tuovat esiin esteettisyyden elementtejä ja merkityksiä matkailu alalla. Niitä voidaan hyödyntää sellaisenaan tai käyttää pohjana uusille tutkimuksille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste