Planning and running an internet marketing campaign : case SockAdore.com
Ruohonen, Anna-Aleksandra (2018)
Ruohonen, Anna-Aleksandra
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011159
Tiivistelmä
SockAdore.com on helmikuussa 2018 perustettu online-sukkakauppa, joka myy erilaisia sukkia naisille. Sukkien erityisyydestä ja matalista hinnoista huolimatta asiakkaat eivät ole löytäneet verkkokauppaan. Markkinointia on tehty aiemmin muun muassa sosiaalisessa mediassa ymmärtämättä kuitenkaan täysin kenelle markkinointi tulisi suunnata, tai minkälainen markkinointi saa kuluttajat vierailemaan verkkokaupassa.
Opinnäytetyö alkaa erilaisten internet-markkinointikeinojen arvionnilla, joista sopivimmat valitaan verkkokaupan markkinointiin. Tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa markkinointikampanja SockAdore.com:lle ja analysoida kampanjan tuloksia sekä ehdottaa parannuksia ja muutoksia. Markkinointikeinoiksi valikoituivat Facebook- ja Google-mainonta niiden kohdentamistyökalujen takia. Google ja Facebook tarjoavat myös analysointityökalut, jotka helpottavat markkinointikampanjan tiedon käsittelyä eikä täten muita analysointipalveluja tarvita.
Opinnäytetyöprojektissa toteutettiin kaksivaiheinen internet-markkinointikampanja Googlessa ja Facebookissa. Vaikka markkinointikampanjan tavoitteena oli verkkokaupan myynnin lisääminen, uusia tilauksia ei kampanjan aikana tullut. Verkkokaupan kävijämäärä kuitenkin lisääntyi kampanjan aikana ja mainosten klikkausprosentti parani kampanjan edetessä. Kampanja tuotti paljon informaatiota erilaisten mainosten menestymisestä kummallakin markkinointikanavalla ja lisäksi tietoa muun muassa potentiaalisista kohderyhmistä ja klikkauskäyttäytymisestä. Kampanjan tuottamaa tietoa ja tuloksia tullaan käyttämään SockAdore.com:n tulevien markkinointikampanjoiden perustana.
Opinnäytetyö alkaa erilaisten internet-markkinointikeinojen arvionnilla, joista sopivimmat valitaan verkkokaupan markkinointiin. Tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa markkinointikampanja SockAdore.com:lle ja analysoida kampanjan tuloksia sekä ehdottaa parannuksia ja muutoksia. Markkinointikeinoiksi valikoituivat Facebook- ja Google-mainonta niiden kohdentamistyökalujen takia. Google ja Facebook tarjoavat myös analysointityökalut, jotka helpottavat markkinointikampanjan tiedon käsittelyä eikä täten muita analysointipalveluja tarvita.
Opinnäytetyöprojektissa toteutettiin kaksivaiheinen internet-markkinointikampanja Googlessa ja Facebookissa. Vaikka markkinointikampanjan tavoitteena oli verkkokaupan myynnin lisääminen, uusia tilauksia ei kampanjan aikana tullut. Verkkokaupan kävijämäärä kuitenkin lisääntyi kampanjan aikana ja mainosten klikkausprosentti parani kampanjan edetessä. Kampanja tuotti paljon informaatiota erilaisten mainosten menestymisestä kummallakin markkinointikanavalla ja lisäksi tietoa muun muassa potentiaalisista kohderyhmistä ja klikkauskäyttäytymisestä. Kampanjan tuottamaa tietoa ja tuloksia tullaan käyttämään SockAdore.com:n tulevien markkinointikampanjoiden perustana.