Talouden taantuman vaikutus Tampereen Messut Oy:n toimintaan vuonna 2009
Valkama, Johanna; Huhtala, Salla (2010)
Valkama, Johanna
Huhtala, Salla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118914
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia talouden taantuman vaikutusta Tampereen Messut Oy:n toimintaan vuonna 2009. Valitsimme tämän aiheen, koska se oli hyvin ajankohtainen, ja halusimme tutkia, miten koko maailmaa koskettava taloustilanne vaikuttaa yhden yrityksen toimintaan.
Tutkimuksessamme keskityimme lähinnä siihen, miten taloustilanne vuonna 2009 vaikutti yrityksen ulkoiseen toimintaan. Pohdimme, miten taloustilanne on vaikuttanut yleisesti kuluttajakäyttäytymiseen ja miten tämä on heijastunut Tampereen Messut Oy:n järjestämiin messuihin, niiden kävijämääriin ja -profiileihin. Tutkimme myös talouden taantuman vaikutuksia näytteilleasettajien osalta. Vertailimme opinnäytetyössämme vuotta 2009 vuoteen 2008, joka oli huippuvuosi Tampereen Messut Oy:n toiminnassa käyttökatteella mitattuna, sekä 1990-luvun lama-aikaan. Tietoa opinnäytetyötämme varten keräsimme kirjallisista lähteistä, messututkimuksista sekä haastattelemalla Tampereen Messut Oy:n ja Expotec Oy:n henkilökuntia.
Tutkiessamme talouden taantuman vaikutuksia Tampereen Messut Oy:n toimintaan, huomasimme, että kaikki vaikutukset eivät olekaan negatiivisia. Keskityimme työssämme neljään messutapahtumaan: Asta Rakentajaan, Asta Kotiin, Alihankintaan sekä Suomen Kädentaitoihin. Kummassakin Asta-tapahtumassa kävijämäärät nousivat edellisvuoteen verrattuna. Alihankinnassa ja Suomen Kädentaidoissa kävijät määrät laskivat lievästi. Suomen Kädentaidoissa osasyy kävijämäärän laskuun saattoi olla vuoden 2009 influenssapandemia. Kaikissa messutapahtumissa näytteilleasettajamäärät ovat pysyneet lähestulkoon samoina taantumasta huolimatta.
Tutkimuksemme johtopäätöksenä toteamme, että Tampereen Messut Oy:n toimintaan vaikuttaa vuoden 2009 taantuman aikana useat kuluttajakäyttäytymiseen ja talouden suhdannevaihteluihin liittyvät tekijät. Alan jälkisyklisyyden vuoksi emme voi vielä nähdä kaikkia taantuman vaikutuksia Tampereen Messut Oy:n toiminnassa. Juuri jälkisyklisyyden ansiosta yhtiöllä on enemmän aikaa reagoida talouden suhdannemuutoksiin ja sen vaikutuksiin kuluttajakäyttäytymi-sessä.
Tutkimuksessamme keskityimme lähinnä siihen, miten taloustilanne vuonna 2009 vaikutti yrityksen ulkoiseen toimintaan. Pohdimme, miten taloustilanne on vaikuttanut yleisesti kuluttajakäyttäytymiseen ja miten tämä on heijastunut Tampereen Messut Oy:n järjestämiin messuihin, niiden kävijämääriin ja -profiileihin. Tutkimme myös talouden taantuman vaikutuksia näytteilleasettajien osalta. Vertailimme opinnäytetyössämme vuotta 2009 vuoteen 2008, joka oli huippuvuosi Tampereen Messut Oy:n toiminnassa käyttökatteella mitattuna, sekä 1990-luvun lama-aikaan. Tietoa opinnäytetyötämme varten keräsimme kirjallisista lähteistä, messututkimuksista sekä haastattelemalla Tampereen Messut Oy:n ja Expotec Oy:n henkilökuntia.
Tutkiessamme talouden taantuman vaikutuksia Tampereen Messut Oy:n toimintaan, huomasimme, että kaikki vaikutukset eivät olekaan negatiivisia. Keskityimme työssämme neljään messutapahtumaan: Asta Rakentajaan, Asta Kotiin, Alihankintaan sekä Suomen Kädentaitoihin. Kummassakin Asta-tapahtumassa kävijämäärät nousivat edellisvuoteen verrattuna. Alihankinnassa ja Suomen Kädentaidoissa kävijät määrät laskivat lievästi. Suomen Kädentaidoissa osasyy kävijämäärän laskuun saattoi olla vuoden 2009 influenssapandemia. Kaikissa messutapahtumissa näytteilleasettajamäärät ovat pysyneet lähestulkoon samoina taantumasta huolimatta.
Tutkimuksemme johtopäätöksenä toteamme, että Tampereen Messut Oy:n toimintaan vaikuttaa vuoden 2009 taantuman aikana useat kuluttajakäyttäytymiseen ja talouden suhdannevaihteluihin liittyvät tekijät. Alan jälkisyklisyyden vuoksi emme voi vielä nähdä kaikkia taantuman vaikutuksia Tampereen Messut Oy:n toiminnassa. Juuri jälkisyklisyyden ansiosta yhtiöllä on enemmän aikaa reagoida talouden suhdannemuutoksiin ja sen vaikutuksiin kuluttajakäyttäytymi-sessä.