Brändin rakentaminen ravintola-alalla
Enberg, Linda (2018)
Enberg, Linda
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011180
Tiivistelmä
Ravintola-ala on yksi kilpailluimmista aloista ja tarjonnan jatkuvan kehittymisen myötä brändi on noussut yhdeksi merkittävämmäksi erottautumisen keinoksi. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on esitellä ravintola-alaa harkitsevalle tai sillä jo toimivalle henkilölle ravintola-alan brändin rakentamisen eri vaiheita ja niissä käytettäviä keinoja. Opinnäytetyön teoriaosa koostuu brändäystä ja ravintola-alaa koskevasta kirjallisuudesta ja sen rakenne on jaettu kolmeen osaan, jotka käsittelevät brändin arvon toteuttamisen, kommunikoinnin sekä kotiuttamisen keinoja. Opinnäytetyön tutkimusosio koostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jossa on haastateltu kolmen alalla menestyneen ravintola-alan yrityksen edustajaa. Haastatteluiden tavoitteena on hahmottaa teoriaosiossa esiintyvien brändin rakentamisen keinojen toimivuutta käytännössä ravintola-alan yrityksissä.
Opinnäytetyön lähdemateriaalin ja haastatteluista saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että brändin merkitys on ravintola-alalla yhä kasvavassa osassa. Menestyneiden ravintoloiden takana on tarkasti suunniteltu brändi, jota ohjaavat asiakaslähtöisyys sekä laadukas palvelukokonaisuus. Vahva brändi vetää puoleensa ammattitaitoista työvoimaa, luotettavia yhteistyökumppaneita sekä sitoutuneita asiakkaita. Menestyneen brändin taustalla on koulutettu henkilökunta, asiakaslähtöinen toiminta sekä avoin kommunikointi kuluttajien ja yrityksen välillä.
Tulevaisuus tuo brändin rakentamisen ja kehittämisen kannalta mukanaan monia haasteita, jotka vaativat yrityksiltä nopeaa reagointia brändin kehittämisessä. Vaihtuvat ruoka –ja juomatrendit, kulutustottumusten muutokset sekä median kanavien määrän kasvu asettavat brändin rakentamiselle ja kehittämiselle vielä monia uusia haasteita, minkä takia ravintoloiden johdolta ja henkilökunnalta tullaan tulevaisuudessa vaatimaan yhä enemmän brändiymmärrystä.
Opinnäytetyön lähdemateriaalin ja haastatteluista saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että brändin merkitys on ravintola-alalla yhä kasvavassa osassa. Menestyneiden ravintoloiden takana on tarkasti suunniteltu brändi, jota ohjaavat asiakaslähtöisyys sekä laadukas palvelukokonaisuus. Vahva brändi vetää puoleensa ammattitaitoista työvoimaa, luotettavia yhteistyökumppaneita sekä sitoutuneita asiakkaita. Menestyneen brändin taustalla on koulutettu henkilökunta, asiakaslähtöinen toiminta sekä avoin kommunikointi kuluttajien ja yrityksen välillä.
Tulevaisuus tuo brändin rakentamisen ja kehittämisen kannalta mukanaan monia haasteita, jotka vaativat yrityksiltä nopeaa reagointia brändin kehittämisessä. Vaihtuvat ruoka –ja juomatrendit, kulutustottumusten muutokset sekä median kanavien määrän kasvu asettavat brändin rakentamiselle ja kehittämiselle vielä monia uusia haasteita, minkä takia ravintoloiden johdolta ja henkilökunnalta tullaan tulevaisuudessa vaatimaan yhä enemmän brändiymmärrystä.