Arbetsprocesser i en studerandedriven bokföringsbyrå : Kartläggning och utveckling av processer inom Redovisarna TeamNovia
Lindberg, Tony; Stenlund, Daniel (2018)
Lindberg, Tony
Stenlund, Daniel
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810649
Tiivistelmä
Detta examensarbete fokuserar på kartläggning och utveckling av arbetsprocesser och processbeskrivningar för Redovisarna TeamNovias bokföringsverksamhet. Syftet med examensarbetet är att utreda befintliga och ickebefintliga processbeskrivningar, samt kartlägga behovet av dessa.
Arbetet består av en teoretisk och en empirisk del. I den teoretiska delen behandlas koncept som processynsättet, processanalys, effektivitet, intern kontroll, samt riskhantering. Den empiriska delen innehåller en kvantitativ enkätundersökning, riktad till de aktiva redovisare som är verksamma inom Redovisarna TeamNovia, och en kvalitativ intervju med f.d. huvudansvarige handledare.
Resultatet av vår undersökning och intervju påvisar att det finns betydande brister i de redan etablerade arbetsprocesserna, såväl som i den interna kontrollen inom Redovisarna TeamNovias verksamhet.
Resultatet påvisar också avsaknaden av tydliga instruktioner och dokumenterade processer. De utvecklingsområden som vi fokuserat på är överlämnandet av bokföringsuppdrag, dokumentering av information, intern kontroll, samt kommunikation. Utöver detta har vi även skapat ett flödesschema över en befintlig process, närmare bestämt mottagandet av en ny kund. This thesis lays focus on mapping and developing work processes and process descriptions for Redovisarna TeamNovia and their accounting operations. The aim of the thesis is analyzing and interpreting existing and nonexisting process descriptions, as well as mapping the need of these descriptions.
The thesis is composed of both a theoretical section and an empirical section. In the theoretical section, concepts such as the process point of view, process analysis, effectivity, internal control, and risk management. The empirical part contains a quantitative survey, aimed towards the active accountants in Redovisarna TeamNovia, as well as a qualitative interview with the former head coach.
The results of our survey and interview shows that there are substantial flaws in the already established processes, as well as the internal control within Redovisarna TeamNovia’s business operations. The result clearly shows the absence of clear instructions and well documented processes. The areas of development we have focused on are the transfer of bookkeeping assignments, documentation, internal control, as well as communication. In addition, we have created a flowchart diagram of an existing processes, namely the reception of a new customer.
Arbetet består av en teoretisk och en empirisk del. I den teoretiska delen behandlas koncept som processynsättet, processanalys, effektivitet, intern kontroll, samt riskhantering. Den empiriska delen innehåller en kvantitativ enkätundersökning, riktad till de aktiva redovisare som är verksamma inom Redovisarna TeamNovia, och en kvalitativ intervju med f.d. huvudansvarige handledare.
Resultatet av vår undersökning och intervju påvisar att det finns betydande brister i de redan etablerade arbetsprocesserna, såväl som i den interna kontrollen inom Redovisarna TeamNovias verksamhet.
Resultatet påvisar också avsaknaden av tydliga instruktioner och dokumenterade processer. De utvecklingsområden som vi fokuserat på är överlämnandet av bokföringsuppdrag, dokumentering av information, intern kontroll, samt kommunikation. Utöver detta har vi även skapat ett flödesschema över en befintlig process, närmare bestämt mottagandet av en ny kund.
The thesis is composed of both a theoretical section and an empirical section. In the theoretical section, concepts such as the process point of view, process analysis, effectivity, internal control, and risk management. The empirical part contains a quantitative survey, aimed towards the active accountants in Redovisarna TeamNovia, as well as a qualitative interview with the former head coach.
The results of our survey and interview shows that there are substantial flaws in the already established processes, as well as the internal control within Redovisarna TeamNovia’s business operations. The result clearly shows the absence of clear instructions and well documented processes. The areas of development we have focused on are the transfer of bookkeeping assignments, documentation, internal control, as well as communication. In addition, we have created a flowchart diagram of an existing processes, namely the reception of a new customer.