Hätätilanteiden hallinta miehittämättömällä kaupunkilautalla – matkustajan uusi rooli?
Junkkari, Mari (2018)
Junkkari, Mari
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011049
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee hätätilanteiden hallintaa nykyisillä miehitetyillä ja tulevaisuuden miehittämättömillä kaupunkivesiliikenteen aluksilla matkustajan näkökulmasta. Aihetta lähestytään kahden esimerkkialuksen ja kahden erilaisen reittivaihtoehdon kautta neljässä eri hätä- ja poikkeustilanteessa.
Tutkimuksen tavoitteena on vastata kysymykseen, kuinka matkustajan rooli mahdollisesti muuttuisi hätätilanteissa, jos aluksella ei olisi miehistöä paikan päällä opastamassa ja suorittamassa pelastus- ja palonsammutustyön alkutoimia.
Työssä kartoitetaan ensin Turun kaupunkivesiliikenteen tilannetta vuonna 2017 tarkastelemalla kaupunkivesiliikenteen hätätilannetoimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä ja esittelemällä liikenteessä olevat alukset ja niiden järjestelyt hätätilanteiden varalta. Sen jälkeen pohditaan asiantuntijoilta teemahaastatteluilla kerätyn tutkimusaineiston avulla, millaiset järjestelyt tarvittaisiin vastaavilla miehittämättömillä aluksilla. Työssä perehdytään muun muassa uudenlaisiin, automaattisempiin hengenpelastus- ja palonsammutusvälineisiin ja mietitään, millaisia välineitä matkustajan voidaan odottaa osaavan käyttää. Lisäksi käsitellään etävalvontakeskuksen roolia ja vastuuta kaupunkivesiliikenteen valvojana ja ohjeiden antajana hätä- ja poikkeustilanteissa.
Tutkimusaineiston perusteella avaimia miehittämättömien kaupunkivesiliikenteen alusten turvallisen liikennöinnin toteuttamiseen ovat hengenpelastus- ja palonsammutusvälineiden pitkälle viety automaatio, entistä älykkäämmät sensori- ja viestintäjärjestelmät, etävalvontakeskuksen selkeä rooli opastajana sekä sellaiset aluksen rakenteelliset ratkaisut, ettei alusta tarvitsisi evakuoida hätätilanteessa. Tällöin matkustajan rooli hätätilanteessa ei muuttuisi olennaisesti vaan kuten nykytilanteessakin, matkustajien tulisi noudattaa heille annettuja toimintaohjeita ja osata käyttää henkilökohtaisia pelastautumisvälineitä.
Tutkimuksen tavoitteena on vastata kysymykseen, kuinka matkustajan rooli mahdollisesti muuttuisi hätätilanteissa, jos aluksella ei olisi miehistöä paikan päällä opastamassa ja suorittamassa pelastus- ja palonsammutustyön alkutoimia.
Työssä kartoitetaan ensin Turun kaupunkivesiliikenteen tilannetta vuonna 2017 tarkastelemalla kaupunkivesiliikenteen hätätilannetoimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä ja esittelemällä liikenteessä olevat alukset ja niiden järjestelyt hätätilanteiden varalta. Sen jälkeen pohditaan asiantuntijoilta teemahaastatteluilla kerätyn tutkimusaineiston avulla, millaiset järjestelyt tarvittaisiin vastaavilla miehittämättömillä aluksilla. Työssä perehdytään muun muassa uudenlaisiin, automaattisempiin hengenpelastus- ja palonsammutusvälineisiin ja mietitään, millaisia välineitä matkustajan voidaan odottaa osaavan käyttää. Lisäksi käsitellään etävalvontakeskuksen roolia ja vastuuta kaupunkivesiliikenteen valvojana ja ohjeiden antajana hätä- ja poikkeustilanteissa.
Tutkimusaineiston perusteella avaimia miehittämättömien kaupunkivesiliikenteen alusten turvallisen liikennöinnin toteuttamiseen ovat hengenpelastus- ja palonsammutusvälineiden pitkälle viety automaatio, entistä älykkäämmät sensori- ja viestintäjärjestelmät, etävalvontakeskuksen selkeä rooli opastajana sekä sellaiset aluksen rakenteelliset ratkaisut, ettei alusta tarvitsisi evakuoida hätätilanteessa. Tällöin matkustajan rooli hätätilanteessa ei muuttuisi olennaisesti vaan kuten nykytilanteessakin, matkustajien tulisi noudattaa heille annettuja toimintaohjeita ja osata käyttää henkilökohtaisia pelastautumisvälineitä.