Sosiokulttuurinen VALMA-projekti Keski-Pohjanmaan ammattiopiston ammattikampuksella
Ahola , Marika (2018)
Ahola , Marika
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011270
Tiivistelmä
Sosiokulttuurisen VALMA -projektin tilaajana oli Keski-Pohjanmaan ammattiopisto. Projekti toteutettiin yhteistyössä ammattiopiston Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen (VALMA) maahanmuuttajaopiskelijoiden kanssa. Projektin kohderyhmää olivat maahanmuuttajaopiskelijat ja ensimmäisen vuosiluokan perustutkinto-opiskelijat. Lisäksi kolme Centria AMK:n sosionomi-kummiopiskelijaa osallistui kolmeen projektin interventioon.
Sosiokulttuurisen VALMA -projektin tarkoituksena oli kehittää toimintatapoja, joiden avulla tuetaan oppilaitoksen kulttuurikasvatusta ja yhdenvertaisuuden toteutumista opiskelijoiden kesken. Tarkoituksena oli sosiaalipedagogisten menetelmien avulla vaikuttaa opiskelijoiden tuntemuksiin hyvinvoinnista oppilaitoksen arjessa. Opinnäytetyöntekijällä oli tarkoituksena vahvistaa sosionomin ydintaitoihin kuuluvia tutkimisen ja kehittämisen taitojaan sekä sosiokulttuurisen osaamisen sisäistämistä. Projektin tavoitteena oli perustutkinto-opiskelijoiden kulttuurituntemuksen ja erilaisuuden hyväksymisen lisääntyminen, maahanmuuttajaopiskelijoiden sosiaalisen vahvistaminen sosiaalipedagogisen toiminnan kautta, sekä opinnäytetyöntekijän asiantuntijuuteen kasvaminen.
Sosiokulttuurisen VALMA -projektin Hyvinvointimessuihin liittyvät kolme interventiota toteutettiin Ammattikampuksella Kokkolassa, ja yksi Kummitreffeihin liittyvä interventio toteutettiin Keski-Pohjanmaan ammattiopiston Kälviän yksikössä. Projektissa toteutettiin Hyvinvointimessuille esittelypiste, missä ensimmäisen vuosiluokan perustutkinto-opiskelijoille esiteltiin erilaisin keinoin tietoutta maahanmuuttajaopiskelijoiden synnyinmaasta ja kulttuurista. Tuloksena oli projektin interventioissa kehitetyt sosiaalipedagogiset toimintatavat, joilla vaikutettiin opiskelijoiden tuntemuksiin hyvinvoinnista oppilaitosyhteisössä. Arviointiin osallistuivat maahanmuuttaja-, merkonomi- sekä sosionomi-kummiopiskelijat. Arvioinnin perusteella opiskelijat kokivat maahanmuuttajaopiskelijoiden eri kulttuurien esittelypisteen Hyvinvointimessuilla sekä Kummitreffit mielenkiintoisiksi, myönteisiä ajatuksia herättäviksi ja onnistuneiksi tapahtumiksi, joista he saivat positiivisia kokemuksia. Opinnäytetyöntekijän tutkimisen ja kehittämisen taidot, sosiokulttuurinen osaaminen ja kokemus sosiaalipedagogisista menetelmistä vahvistuivat opinnäytetyöprosessin aikana.
Sosiokulttuurisen VALMA -projektin tarkoituksena oli kehittää toimintatapoja, joiden avulla tuetaan oppilaitoksen kulttuurikasvatusta ja yhdenvertaisuuden toteutumista opiskelijoiden kesken. Tarkoituksena oli sosiaalipedagogisten menetelmien avulla vaikuttaa opiskelijoiden tuntemuksiin hyvinvoinnista oppilaitoksen arjessa. Opinnäytetyöntekijällä oli tarkoituksena vahvistaa sosionomin ydintaitoihin kuuluvia tutkimisen ja kehittämisen taitojaan sekä sosiokulttuurisen osaamisen sisäistämistä. Projektin tavoitteena oli perustutkinto-opiskelijoiden kulttuurituntemuksen ja erilaisuuden hyväksymisen lisääntyminen, maahanmuuttajaopiskelijoiden sosiaalisen vahvistaminen sosiaalipedagogisen toiminnan kautta, sekä opinnäytetyöntekijän asiantuntijuuteen kasvaminen.
Sosiokulttuurisen VALMA -projektin Hyvinvointimessuihin liittyvät kolme interventiota toteutettiin Ammattikampuksella Kokkolassa, ja yksi Kummitreffeihin liittyvä interventio toteutettiin Keski-Pohjanmaan ammattiopiston Kälviän yksikössä. Projektissa toteutettiin Hyvinvointimessuille esittelypiste, missä ensimmäisen vuosiluokan perustutkinto-opiskelijoille esiteltiin erilaisin keinoin tietoutta maahanmuuttajaopiskelijoiden synnyinmaasta ja kulttuurista. Tuloksena oli projektin interventioissa kehitetyt sosiaalipedagogiset toimintatavat, joilla vaikutettiin opiskelijoiden tuntemuksiin hyvinvoinnista oppilaitosyhteisössä. Arviointiin osallistuivat maahanmuuttaja-, merkonomi- sekä sosionomi-kummiopiskelijat. Arvioinnin perusteella opiskelijat kokivat maahanmuuttajaopiskelijoiden eri kulttuurien esittelypisteen Hyvinvointimessuilla sekä Kummitreffit mielenkiintoisiksi, myönteisiä ajatuksia herättäviksi ja onnistuneiksi tapahtumiksi, joista he saivat positiivisia kokemuksia. Opinnäytetyöntekijän tutkimisen ja kehittämisen taidot, sosiokulttuurinen osaaminen ja kokemus sosiaalipedagogisista menetelmistä vahvistuivat opinnäytetyöprosessin aikana.