Uusimaalaisten lifestyle-yrittäjien resepti uuteen luksukseen
Silén, Sanna (2018)
Silén, Sanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011328
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee uutta luksusta. Työn toimeksiantaja oli Haaga-Helian hanke Premiumia ja luksusta – Arvot ja ansainnat lifestyle -toimialalla.
Tutkimusongelmana oli selvittää, miten uusi luksus uusimaalaisten lifestyle-yrittäjien mielestä muodostuu. Tutkimuksen alaongelmina olivat, miten nämä yrittäjät uutta luksusta tekevät sekä mitä elementtejä siihen heidän omassa yrityksessään kuuluu.
Luksus mielletään usein perinteiseksi luksukseksi, tuotteeksi, johon harvoilla on varaa. Uudessa luksuksessa hinta ei ole enää määräävä tekijä, sillä uusi luksus on elämyksellisyyttä ja kokemuksellisuutta.
Työn tietoperusta pohjautuu uusimpiin raportteihin ja tutkimuksiin luksuksesta sekä alan kirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin. Tietoperustassa käsittelen luksuksen tuotteistamiseen kuuluvia elementtejä sekä tämänhetkisiä luksusmarkkinoita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä haastattelemalla hankkeeseen osallistuneita yrittäjiä. Haastateltavia henkilöitä oli yhteensä kymmenen yhteensä kahdeksasta eri yrityksestä. Haastattelut tehtiin tammi-helmikuussa 2018. Haastattelut litteroitiin ja sen jälkeen niistä etsittiin yhteisiä teemoja, joista muodostuivat tutkimuksen tulokset.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että uusi luksus on ennen kaikkea kokemus ja elämys: asiakkaalle pyritään tuottamaan kokonaisvaltaista hyvää oloa. Uusi luksus on myös ekologisuutta, vastuullisuutta ja laadukkuutta ja se tehdään yhdessä yritys- ja elämänkumppanien sekä laajojen asiantuntijaverkostojen kanssa. Uusi luksus eroaa perinteisestä luksuksesta siten, että tavaraa ei enää haluta tavaran itsensä vuoksi, vaan sillä pitää olla funktio. Tuotteen tai palvelun pitää olla räätälöitävissä käyttäjänsä näköiseksi. Uusi luksus ei myöskään välttämättä ole kallista. Yhteistä perinteisen luksuksen kanssa sillä on uniikkius.
Tutkimuksen tulokset hyödyttävät hankkeeseen osallistuneita yrityksiä, sekä muita suomalaisia lifestyle-alan jo olemassa olevia tai vasta perustettavia yrityksiä tuottamalla uutta tietoa liiketoiminnan tueksi ja tehostamiseksi sekä pyrkimällä parantamaan yritysten luksustuotteita ja -palveluita.
Tutkimusongelmana oli selvittää, miten uusi luksus uusimaalaisten lifestyle-yrittäjien mielestä muodostuu. Tutkimuksen alaongelmina olivat, miten nämä yrittäjät uutta luksusta tekevät sekä mitä elementtejä siihen heidän omassa yrityksessään kuuluu.
Luksus mielletään usein perinteiseksi luksukseksi, tuotteeksi, johon harvoilla on varaa. Uudessa luksuksessa hinta ei ole enää määräävä tekijä, sillä uusi luksus on elämyksellisyyttä ja kokemuksellisuutta.
Työn tietoperusta pohjautuu uusimpiin raportteihin ja tutkimuksiin luksuksesta sekä alan kirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin. Tietoperustassa käsittelen luksuksen tuotteistamiseen kuuluvia elementtejä sekä tämänhetkisiä luksusmarkkinoita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä haastattelemalla hankkeeseen osallistuneita yrittäjiä. Haastateltavia henkilöitä oli yhteensä kymmenen yhteensä kahdeksasta eri yrityksestä. Haastattelut tehtiin tammi-helmikuussa 2018. Haastattelut litteroitiin ja sen jälkeen niistä etsittiin yhteisiä teemoja, joista muodostuivat tutkimuksen tulokset.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että uusi luksus on ennen kaikkea kokemus ja elämys: asiakkaalle pyritään tuottamaan kokonaisvaltaista hyvää oloa. Uusi luksus on myös ekologisuutta, vastuullisuutta ja laadukkuutta ja se tehdään yhdessä yritys- ja elämänkumppanien sekä laajojen asiantuntijaverkostojen kanssa. Uusi luksus eroaa perinteisestä luksuksesta siten, että tavaraa ei enää haluta tavaran itsensä vuoksi, vaan sillä pitää olla funktio. Tuotteen tai palvelun pitää olla räätälöitävissä käyttäjänsä näköiseksi. Uusi luksus ei myöskään välttämättä ole kallista. Yhteistä perinteisen luksuksen kanssa sillä on uniikkius.
Tutkimuksen tulokset hyödyttävät hankkeeseen osallistuneita yrityksiä, sekä muita suomalaisia lifestyle-alan jo olemassa olevia tai vasta perustettavia yrityksiä tuottamalla uutta tietoa liiketoiminnan tueksi ja tehostamiseksi sekä pyrkimällä parantamaan yritysten luksustuotteita ja -palveluita.