Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Produkt- och tjänsteutveckling för Gumbo Kiosk

Kuhlberg, Heidi (2018)

 
Avaa tiedosto
heidi_kuhlberg_2018.pdf (597.1Kt)
Lataukset: 


Kuhlberg, Heidi
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111461
Tiivistelmä
Gumbo Kiosk är en kiosk/ett strandcafé som ligger i Gumbostrand, Sibbo. Det är ett familjeföretag och ägs av Ira Polvinen. Gumbo Kiosk har öppet året runt, men sommaren är överlägset den bästa säsongen. Det finns flera olika caféer, bagerier och lunchrestauranger i Gumbostrand och Sibbo som konkurrerar med varandra. Den största utmaningen för Gumbo Kiosk är konkurrenterna. Syftet med mitt arbete är att undersöka hur Gumbo Kiosks produkter och tjänster kunde utvecklas för att locka kunder och turister till Gumbo Kiosk under hela året. Ett delsyfte är att komma med förbättringsförslag åt uppdragsgivaren. Frågeställningarna som undersöks i arbetet är hur man kunde utveckla produkterna och tjänsterna på Gumbo Kiosk för att skilja sig från konkurrenterna. Vad har Gumbo Kiosk som konkurrenterna inte har? Hur kan Gumbo Kiosk utveckla sina produkter och tjänster för att locka fler kunder, inte bara under sommarsäsongen utan under hela året? Den teoretiska referensramen i detta arbete omfattar teori om produktutveckling, kundtillfredsställelse, turismprodukt och småföretag. Teorin baserar sig på vad småföretag kan göra för att lansera nya produkter samt utveckla och förnya gamla produkter för att få fler kunder och öka turismen. I mitt arbete har jag använt mig av två kvalitativa undersökningsmetoder: en intervju med Ira Polvinen och benchmarking av tre konkurrerande företag (företag A, företag B och företag C). Intervjun med Ira Polvinen var semi-strukturerad och flexibel. Frågorna baserade sig på områden som tas upp i arbetets teoretiska referensram. Under benchmarkingen av de olika konkurrerande företagen märkte jag att det finns relativt stora skillnader mellan de olika företagen, fastän de hör till samma bransch och är belägna så nära varandra. Resultaten av intervjun och benchmarkingen balanserar och kompletterar varandra. Konkurrensen inom café- och restaurangbranschen är hög och därför måste kvaliteten på företagets produkter och tjänster vara av bra kvalitet. För att småföretag ska överleva och växa måste företagen ständigt utvecklas och anpassa sig efter variationer i efterfrågan och utbud. Under vintern och våren 2018 har Gumbo Kiosk förstorats och därmed finns det möjlighet till en utveckling av företagets produkter och tjänster
 
Gumbo Kiosk is a small shop and café located in Gumbostrand, Sipoo. The company is owned by Ira Polvinen. Gumbostrand and Sipoo offers a large variety of cafes which means the competition between the different companies is high. The aim of this thesis was to investigate how Gumbo Kiosk’s products and services could be developed to entice customers and tourists to Gumbo Kiosk throughout the year. Another aim was to provide proposals of improvements to Gumbo Kiosk. During the winter and fall 2018 Gumbo Kiosk has been enlarged, and therefore a development of products and services could be possible.
The theoretical framework of this thesis consists of theories on customer satisfaction, product development, tourism product and small businesses. These theories are factors that are important to consider when planning a new product or service for a company.
The question formulations were: What does Gumbo Kiosk have that the competing businesses don´t have? How can Gumbo Kiosk develop their products and services to attract more customers during the whole year?
The research in this study is based on two qualitative methods: an interview with Ira Polvinen and benchmarking of three competing companies (company A, company B and company C). The interview with Ira Polvinen was semi-structured and the questions were based on the theory. During the benchmarking survey I noticed that there were many differences between the three different companies, although they belong to the same industry and are locates close to each other. All the observed companies had both positive and negative aspects. The results of the benchmarking survey and the interview was balancing and supplemented one another. For small businesses to survive and grow, companies must constantly evolve and adapt to trends to be competitive. The information and results that has been gathered in this work can be used to further develop Gumbo Kiosk’s products and services, to attract customers to Gumbo Kiosk during all four seasons.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste