Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pedagogisk dokumentation på daghem - en väg till ökad delaktighet för vårdnadshavarna

Lindholm, Anna; Lagerholm, Jenny (2018)

 
Avaa tiedosto
Jenny Lagerholm och Anna Lindholm.pdf (896.3Kt)
Lataukset: 


Lindholm, Anna
Lagerholm, Jenny
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111547
Tiivistelmä
Vårt arbete handlar om pedagogisk dokumentation inom småbarnspedagogiken och dess användning som arbetsredskap för planering och utvärdering av daghemmets verksamhet samt dess roll i främjandet av vårdnadshavarnas delaktighet. Arbetet är ett beställningsarbete av Stiftelsen Sedmigradsky och Barnavårdsföreningen och dess syfte är att ta reda på hur den pedagogiska dokumentationen används inom småbarnspedagogiken och hur den eventuellt bidrar till vårdnadshavarnas delaktighet i daghemmets verksamhet. Våra frågeställningar lyder: ”Hur ser den pedagogiska dokumentationen på Sedmigradskys och Barnavårdsföreningens daghem ut idag och hur utnyttjas den med tanke på utvärdering och planering av deras egen verksamhet?” samt ”Hur kunde man främja vårdnadshavarnas delaktighet inom småbarnspedagogiken och vilken roll, spelar den pedagogiska dokumentationen i detta sammanhang?” Teoridelen i vårt arbete baserar sig på tidigare forskning gjord i Finland, av främst Kati Rintakorpi och Maarit Alasuutari, samt ett socialpedagogiskt perspektiv på delaktighet. Insamlandet av material har vi gjort genom att intervjua personalen på fem av uppdragsgivarnas daghem samt genom en enkätförfrågan bland vårdnadshavarna till barnen på dessa daghem. Svaren vi fått har vi grupperat i temaområden som sedan beskrivits och analyserats. Resultaten visade att pedagogisk dokumentation som begrepp inte är helt främmande för personalen, men att dess användning som arbetsredskap inte ännu är en naturlig del av den dagliga verksamheten. Den största negativt inverkande faktorn som angavs var tidsbrist. Vårdnadshavarna var inte helt medvetna om vilket slags dokumentation som förs på daghemmen, men var i det stora hela nöjda med den dokumentation de fick ta del av och de flesta kände sig delaktiga fastän de inte alltid upplevde sig själv som väldigt aktiva aktörer inom verksamheten som ordnas på daghemmen. Pedagogisk dokumentation har lagts till i den nya planen för småbarnspedagogik och personalen ser detta som något positivt, fast det nämndes på alla daghem att det kommer att ta tid att lära sig dokumentera på ett effektivt och produktivt sätt.
 
This thesis is about pedagogical documentation in Finnish early childhood education and care, and on its effect on parental participation. It is commissioned by the early childhood educational organizations Stiftelsen Sedmigradsky and Barnavårdsföreningen. Our aim is to examine the use of pedagogical documentation, with focus on its use as a tool for plan-ning and evaluation, and to see how pedagogical documentation can help enhance the pa-rental involvement in the daily activities in day care centers. The main questions are: "How is pedagogical documentation used today at the day care centers of Sedmigradsky and Barnavårdsföreningen, and how is it utilized in the aspect of planning and evaluation of the day care centers’ activities?" and "What would increase the degree of parental participation, and how big a part does pedagogical documentation play in this?" The theoretical anchoring is primarily in former Finnish researches on pedagogical documentation and the social pedagogical perspective on participation and social involvement. For this study we interviewed the personnel of 5 different day care centers on their use of pedagogical documenation. We also asked the parents at the same day care centers to fill in a survey with questions about their knowledge and involvement in the practices concerning documentation, planning and evaluation at the day care centers, and their sense of participation in the day care centers’ daily activities. The study has a qualitative perspective and we analyzed and categorized the answers from both personnel and parents and compared their views. Pedagogical documentation has been included in the new plan for early childhood development in Finland as a tool to be used in early childhood education, but our results show that it has not yet reached its full potential; the personnel are still learning the method, they find lack of time being the biggest obstacle for the practice of pedagogical documentation and the parents are not yet fully included in the process of it, although they otherwise seemed pleased with their degree of involvement in the activities of the day care centers.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste