Suomalaisen tavaramerkin haltijan ongelmat ja haasteet Euroopassa
Lius, Sonja (2018)
Lius, Sonja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111429
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toimia tavaramerkin haltijalle ja toimeksiantajalle eli Victor Finland Oy:lle oppaana ja informatiivisena lähteenä tavaramerkeistä. Opinnäytetyössä käsiteltiin asioita, joita tavaramerkin haltijan on tarpeellista tietää ja on otettava huomioon toimiessaan elinkeinoharjoittajana. Tutkimuksen näkökulma oli lainopillinen. Opinnäytetyö keräsi tietoa laeista ja muista lainopillisista lähteistä sekä toimialan erilaisilta sivustoilta ja uutisista.
Victor Finland Oy on kokenut erilaisia tavaramerkkioikeuden loukkauksia omalla toimialueellaan eli Suomessa. Tavaramerkkioikeuden loukkaukset ovat aiheuttaneet epävarmuutta ja tarpeen selvittää tarkemmin käytännön asioita tavaramerkkioikeuden haltijan oikeuksista ja velvollisuuksista sekä erilaisista toimenpiteistä tavaramerkkioikeuden loukkaamistapauksissa. Victor on kansainvälinen brändi, ja Victor Finland Oy on aikoinaan rekisteröinyt Victor-tavaramerkin itselleen Suomessa, kun muualla Euroopassa tavaramerkkioikeudet omistaa aasialainen yritys. Euroopassa tämä tilanne aiheuttaa ajoittain ongelmia kummallekin yritykselle.
Työn tuloksena todettiin, että Euroopassa sama tavaramerkki on rekisteröity kahdelle taholle. Tärkeimpänä johtopäätöksenä, että on tärkeää puolustaa omia oikeuksiaan ja estää oman tavaramerkin hyväksikäyttö. Joissakin tapauksissa se voi olla erittäin haasteellista ja tulkinnanvaraista, kuten tuomioistuinten päätöksistä voidaan huomata. Tavaramerkki on yritykselle arvokas omistuskohde.
Victor Finland Oy on kokenut erilaisia tavaramerkkioikeuden loukkauksia omalla toimialueellaan eli Suomessa. Tavaramerkkioikeuden loukkaukset ovat aiheuttaneet epävarmuutta ja tarpeen selvittää tarkemmin käytännön asioita tavaramerkkioikeuden haltijan oikeuksista ja velvollisuuksista sekä erilaisista toimenpiteistä tavaramerkkioikeuden loukkaamistapauksissa. Victor on kansainvälinen brändi, ja Victor Finland Oy on aikoinaan rekisteröinyt Victor-tavaramerkin itselleen Suomessa, kun muualla Euroopassa tavaramerkkioikeudet omistaa aasialainen yritys. Euroopassa tämä tilanne aiheuttaa ajoittain ongelmia kummallekin yritykselle.
Työn tuloksena todettiin, että Euroopassa sama tavaramerkki on rekisteröity kahdelle taholle. Tärkeimpänä johtopäätöksenä, että on tärkeää puolustaa omia oikeuksiaan ja estää oman tavaramerkin hyväksikäyttö. Joissakin tapauksissa se voi olla erittäin haasteellista ja tulkinnanvaraista, kuten tuomioistuinten päätöksistä voidaan huomata. Tavaramerkki on yritykselle arvokas omistuskohde.