Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hur man påverkar konsumenten till impulsköp i butiksmiljö

Saarinen, Julia (2018)

Avaa tiedosto
JuliaSaarinen Examensarbete.pdf (1.447Mt)
Lataukset: 


Saarinen, Julia
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111571
Tiivistelmä
Denna undersökning handlar om hur man påverkar konsumenten till impulsköp i butiksmiljö. Konsumtionen av kläder i dagens samhälle har ökat och det har upptäckts en ny livsstil. Detta har kraftigt lett till att shoppingen utgör en allt större del av vår vardag. Konsumenternas impulsköp kan ha en stor inverkan på försäljningen. Det är viktigt för aktörer inom detaljhandeln att förstå vad som ligger bakom ett impulsköp och att impulsköpen utgör en stor del av kundernas totalkonsumtion. Impulsköp innebär oftast ett oplanerat beslut som kan komma upp sekundsnabbt. Konsumenten upplever en oväntad längtan efter att genast få köpa en produkt. Impulsköp kopplas oftast ihop med billiga produkter. Syftet med forskningen var att identifiera och beskriva faktorer som påverkar kunder i alla åldrar att utföra impulsköp i en fysisk klädaffär. Studiens syfte utöver detta var att ge rekommendationer till försäljare, få dem att förstå vad som ligger bakom ett impulsköp och hur de kan påverka konsumenten till att göra fler impulsiva köp. Genom att utbilda personalen till att förstå vad som ligger bakom ett impulsköp och vilka faktorer som påverkar köpen kan de planera strategier som lockar konsumenten till att utföra fler impulsköp. Forskningsmetoden som användes för detta arbete var en dold, ickedeltagande observation. Fokus låg på tre olika produkter och jag följde med hur mycket kunden köpte av produkterna på impuls. Produktexponeringen spelade också en stor roll i undersökningen. Med hjälp av observationen undersöktes kundens naturliga beteende i en naturlig miljö. Försäljningen under vardag och helg jämfördes och andra beteenden som uppkom under observationen beaktades också. Resultaten av observationen analyserades och vissa slutsatser kunde dras. Största delen av kunderna visade intresse för produkterna och en del köpte av produkterna på impuls. Under helgen utfördes fler impulsiva köp, slutsatsen som kan dras av detta var att kunden hade mera tid på helgen och var på bättre humör då. Billiga produkter som var placerade precis vid kassan väckte mest intresse hos kunderna.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste