Semiotics, Culture & ID : A semiotic approach to cultural symbolism in the short movie ID
Sohlström, Viktor (2018)
Sohlström, Viktor
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111611
Tiivistelmä
Syftet med följande forskning är att identifiera koderna som användes för att skapa tecken och texter i kortfilmen ID. Den kommer att fokusera sig på kulturella koder, de som är konventionella bland stora delar av befolkningen, i detta fall en eventuellt internationell filmpublik. För jämförbara resultat används i denna examen viktiga semiotiska koncepten, såsom Saussures tvådelade definition av tecknet, den Barthesiska myten, Metziska strukturella indelningen av "la grande syntagmatique", dess komplementära part av paradigmet och binär gruppering. Metoderna baserar sig på en översikt av semiotiska teorin där bland annat Saussures, Peirces, Metzs och Laceys tankar upplyses, med särskild fokus på ämnet kod. Eftersom denna examen är starkt beroende av kortfilmen ID, är flera avsnitt inriktade på sammanfattningen och allmän bakgrundsinformation av filmen samt en saklig beskrivning av dess relevanta delar. Helheten av dessa delar skapar kontexten för den kvalitativa analysen av totalt sex delar med resultatet av flera tydligt identifierbara teman, såsom återfödelse, familj, död och mer abstrakta begrepp som tid, tänkande och minne. The purpose of following research is to identify the codes that were used to create the signs and texts of the short film ID. In that, it will focus on cultural codes, those, that are convention among broad parts of the population, in this instance a possibly international film audience. For comparable results this exam employs essential semiotic work concepts, such as Saussure’s dyadic definition of the sign, the Barthesian myth, the Metzian structural division of “la grande syntagmatique”, its complimentary dimension of the paradigm and the binary grouping. The methodology stems from an overview of semiotic theory where the discourse of Saussure, Peirce, Metz and Lacey is illuminated, with special focus on the topic of codes. As this exam heavily relies on the short film ID, several sections are dedicated for the summary and general background information of the film, as well as a factual denotation of its relevant segments. The sum of these parts informs the qualitative analysis of totally six segments with the result of several clearly identifiable themes, such as rebirth, family, death and more abstract concepts like time, thinking and memories.