Trollaaminen verkkomoninpeleissä
Sutinen, Aino (2018)
Sutinen, Aino
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111606
Tiivistelmä
Trollaus on kaikkialla verkossa tapahtuvaa häiriökäyttäytymistä, jolla on yleensä negatiivisia pyrkimyksiä. Sen tärkeimpänä mahdollistajana pidetään käyttäjien anonymiteettiä, sillä anonyyminä käyttäjä voi toimia aivan eri tavalla kuin esiintyessään todellisella identiteetillään. Trollaukselle ei ole yhtä määritelmää ja se on toimintana hyvin monipuolista ja laajaa. Siihen hyödynnetään laajaa kirjoa erilaisia metodeja ja sitä voi ohjata hyvin erilaiset motiivit. Koska trollaus voi olla sekä räikeää, että hienovaraista on joskus vaikeaa erottaa trollia normaalista käyttäjästä. Trollausta vastaan eri palveluntarjoajat ovat pyrkineet kehittämään erilaisia järjestelmiä, kuten palveluiden käyttökieltoja.
Tässä tutkimuksessa tullaan keskittymään trollaukseen verkkomoninpeleissä tarkoituksena saada syvennettyä ymmärrystä tässä ympäristössä tapahtuvasta trollauksesta ja sen vaikutuksista. Tutkimus tullaan toteuttamaan laatimalla kirjaillisuuskatsaus aiheesta, suorittamalla tarkkailevaa havainnointia peleissä ja niiden keskustelupalstoilla, sekä toteuttamalla laadullinen kyselytutkimus. Tutkimus on ajoitettu vuoden 2018 keväälle.
Tutkimuksessa ilmeni, että peleissä tapahtuva trollaus on hyvin monipuolista. Se voidaan ilmemistyyppinsä mukaan jakaa kahteen pääkategoriaan: sanalliseen ja pelilliseen trollaukseen. Sanallinen trollaus on trollausta, jossa hyödynnetään puhuttua tai kirjoitettua viestintää. Pelilliseen trollaukseen taas hyödynnetään pelimaailmaa, hahmoja, mekaniikkoja ja muita pelin kokonaisuuksia.
Peleissä tapahtuvan trollauksen vaikutukset ovat yksilöllisiä ja tilannekohtaisia. Eri osapuolelle vaikutukset voivat olla, joko positiivisia tai negatiivisia trollauksesta riippuen. Trollit voivat saada onnistumisesta mielihyvää tai he voivat saada esimerkiksi pelikieltoja. Uhrit voivat pitää tilannetta itsekkin huvittavana tai kokea turhautumista. Trollaamisen vaikutukset voivat trollien ja uhrien lisäksi kohdistua myös välillisiin uhreihin tai palveluntarjoajaan.
Tässä tutkimuksessa tullaan keskittymään trollaukseen verkkomoninpeleissä tarkoituksena saada syvennettyä ymmärrystä tässä ympäristössä tapahtuvasta trollauksesta ja sen vaikutuksista. Tutkimus tullaan toteuttamaan laatimalla kirjaillisuuskatsaus aiheesta, suorittamalla tarkkailevaa havainnointia peleissä ja niiden keskustelupalstoilla, sekä toteuttamalla laadullinen kyselytutkimus. Tutkimus on ajoitettu vuoden 2018 keväälle.
Tutkimuksessa ilmeni, että peleissä tapahtuva trollaus on hyvin monipuolista. Se voidaan ilmemistyyppinsä mukaan jakaa kahteen pääkategoriaan: sanalliseen ja pelilliseen trollaukseen. Sanallinen trollaus on trollausta, jossa hyödynnetään puhuttua tai kirjoitettua viestintää. Pelilliseen trollaukseen taas hyödynnetään pelimaailmaa, hahmoja, mekaniikkoja ja muita pelin kokonaisuuksia.
Peleissä tapahtuvan trollauksen vaikutukset ovat yksilöllisiä ja tilannekohtaisia. Eri osapuolelle vaikutukset voivat olla, joko positiivisia tai negatiivisia trollauksesta riippuen. Trollit voivat saada onnistumisesta mielihyvää tai he voivat saada esimerkiksi pelikieltoja. Uhrit voivat pitää tilannetta itsekkin huvittavana tai kokea turhautumista. Trollaamisen vaikutukset voivat trollien ja uhrien lisäksi kohdistua myös välillisiin uhreihin tai palveluntarjoajaan.