Lentoyhtiön valintaan vaikuttavat asiat 40–65 -vuotiailla lentomatkustajilla
Lahnalampi, Antti (2018)
Lahnalampi, Antti
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011348
Tiivistelmä
Lentoliikenne on nopeasti kasvava ja muuttuva ala, eikä ilman sitä tultaisiin toimeen. Maailman mittakaavassa etenkin halpalentoyhtiöt ovat nostaneet mainettaan ja haastaneet perinteisiä lentoyhtiöitä edullisilla hinnoillaan. Myös Suomessa lentomatkustaminen kasvaa vuosittain ja Helsinki-Vantaan lentoasema ylitti 19 miljoonan matkustajan rajan ennätysvuonna 2017.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia mitkä asiat vaikuttavat lentomatkustajien lentoyhtiön valintaan. Kohderyhmä on rajattu 40-65+ ikäisiin lentomatkustajiin. Kohderyhmän valinnassa painotettiin muun muassa kohderyhmään kuuluvien yksilöiden tulotasoa, matkustus innokkuutta ja vapaa-ajan määrää. Kaiken kaikkiaan opinnäytetyö on jaettu kahteen päälukuun, joissa ensimmäisessä käsitellään ja kuvataan lentoyhtiöiden eri liiketoimintamalleja, toisessa luvussa syvennytään kuluttajien ostokäyttäytymiseen yleisellä tasolla, mutta erityisesti matkailu- ja liikennepalveluissa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin ja aineiston kerääminen tapahtui kyselylomakkeella, jonka linkki jaettiin Facebookissa. Kysely julkaistiin huhtikuussa 2018 ja se oli avoinna noin kaksi viikkoa. Kysely keräsi yhteensä 79 vastausta.
Tutkimuksessa tutkittiin eri asioita jotka vaikuttavat lentoyhtiön valintaan. Kysymyksiä eroteltiin sen perusteella oliko lentomatkat tehty vapaa-ajan vai työ-/liikematka tarkoituksessa. Matkustusmotiivien mukaan lentomatkustajat arvostavat eri asioita. Vapaa-ajan lentomatkustajat arvostivat muun muassa hintaa ja aikataulua, kun työ-/liikematkalaiset pitivät arvossa aikataulua ja suoraa lentoa. Yleisesti molemmat arvostivat esimerkiksi turvallisuutta, täsmällisyyttä ja lennon aikaista palvelua, johon sisältyy myös henkilökunta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia mitkä asiat vaikuttavat lentomatkustajien lentoyhtiön valintaan. Kohderyhmä on rajattu 40-65+ ikäisiin lentomatkustajiin. Kohderyhmän valinnassa painotettiin muun muassa kohderyhmään kuuluvien yksilöiden tulotasoa, matkustus innokkuutta ja vapaa-ajan määrää. Kaiken kaikkiaan opinnäytetyö on jaettu kahteen päälukuun, joissa ensimmäisessä käsitellään ja kuvataan lentoyhtiöiden eri liiketoimintamalleja, toisessa luvussa syvennytään kuluttajien ostokäyttäytymiseen yleisellä tasolla, mutta erityisesti matkailu- ja liikennepalveluissa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin ja aineiston kerääminen tapahtui kyselylomakkeella, jonka linkki jaettiin Facebookissa. Kysely julkaistiin huhtikuussa 2018 ja se oli avoinna noin kaksi viikkoa. Kysely keräsi yhteensä 79 vastausta.
Tutkimuksessa tutkittiin eri asioita jotka vaikuttavat lentoyhtiön valintaan. Kysymyksiä eroteltiin sen perusteella oliko lentomatkat tehty vapaa-ajan vai työ-/liikematka tarkoituksessa. Matkustusmotiivien mukaan lentomatkustajat arvostavat eri asioita. Vapaa-ajan lentomatkustajat arvostivat muun muassa hintaa ja aikataulua, kun työ-/liikematkalaiset pitivät arvossa aikataulua ja suoraa lentoa. Yleisesti molemmat arvostivat esimerkiksi turvallisuutta, täsmällisyyttä ja lennon aikaista palvelua, johon sisältyy myös henkilökunta.