Research for EIAPP Parent Engine Test Guideline : Marine Engines' Emissions into Air - Regulation and Reduction
Haapamäki, Krista (2018)
Haapamäki, Krista
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111585
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja, Wärtsilä Marine Solutions, haluaa kehittää merimoottorien päästötestausta ja harmonisoida kahden eri toimituslaitoksen työtavat. Tämä oli alkuperäinen tavoite, johon opinnäytetyön laajuus ei riittänyt. Uusi tavoite on toimia pohjatutkimuksena testiohjeen tekemiselle sekä työkalujen kehittämiselle. Ohjeen ja työkalujen työstäminen tapahtuu opinnäytetyön jälkeen. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksen ja 17 asiantuntijahaastatteluiden keinoin. Haastattelut sekä muu arkaluontoinen materiaali on poistettu julkisesta versiosta.
Vaikka ympäristön saastuminen on laajasti tiedostettu maailmanlaajuinen ongelma, meriliikenne on kuitenkin yksi ala, jonka ympäristövaikutuksia on pitkään laiminlyöty. Sen ilmakehään vaikuttavien päästöjen sääntely astui voimaan vasta vuonna 2005.
Koko maailman laivastoon kuuluu lähes 90 000 alusta, jotka tuottavat 11,17 % liikennesektorin kasvihuonekaasupäästöistä (mukaan luettuina kansainvälinen, kansallinen ja rannikolla tapahtuva liikenne). Tieliikenne on suurin saastuttaja 72,06 %:lla, meriliikenne toiseksi suurin ja ilmailu kolmas. Päästöt (CO2, NOx, SOx, HC, CO, ja PM) johtuvat pääasiassa moottoreista. Päästöt vahingoittavat ihmisten terveyttä, luontoa ja rakennettua ympäristöä. Meriliikenteen pääasialliset vaikutukset ovat ilmaston lämpenemisen voimistaminen sekä etenkin rannikkoalueiden ilmanlaadun heikentäminen. Päästöjä on hankalaa poistaa kokonaan, mutta niitä voidaan vähentää.
IMOn MARPOL Annex VI and NTC 2008-teos sääntelee lähinnä typen ja rikin oksideja asettaen päästörajoja sekä antaen ohjeita päästöjen testaukselle. Myös hiilidioksidin sääntely on tekeillä. Rikin oksideja voidaan ensisijaisesti vähentää alentamalla polttoaineen sisältämää rikkiä, ja typen oksideja voidaan vähentää säätämällä moottorin palamisreaktiota. Toissijaisesti rikin oksideja voi poistaa asentamalla pakokaasupesuri ja typen oksideja voi vähentää asentamalla SCR-laite moottorin jälkeen.
Lopputuloksena voidaan todeta, että opinnäytetyön päivitetyt tavoitteet saavutettiin, ja että meriala tulee kehittymään puhtaammaksi, koska ei ole muuta vaihtoehtoa.
Opinnäytetyö, sekä sitä seuraavat kehitystyöt, tarjoavat Wärtsilälle arvokkaan ja käytännöllisen panoksen. Wärtsilän sisäisessä versiossa käydään läpi jatkokehitysideat. Tosin, voidaan jo todeta, että kerätty tutkimusmateriaali ja tähänastinen oppiminen riittävät ohjeen ja työkalujen ensimmäisten versioiden tekemiseen. Näitä voidaan Wärtsilässä sisäisesti kommentoida ja kehittää eteenpäin.
Vaikka ympäristön saastuminen on laajasti tiedostettu maailmanlaajuinen ongelma, meriliikenne on kuitenkin yksi ala, jonka ympäristövaikutuksia on pitkään laiminlyöty. Sen ilmakehään vaikuttavien päästöjen sääntely astui voimaan vasta vuonna 2005.
Koko maailman laivastoon kuuluu lähes 90 000 alusta, jotka tuottavat 11,17 % liikennesektorin kasvihuonekaasupäästöistä (mukaan luettuina kansainvälinen, kansallinen ja rannikolla tapahtuva liikenne). Tieliikenne on suurin saastuttaja 72,06 %:lla, meriliikenne toiseksi suurin ja ilmailu kolmas. Päästöt (CO2, NOx, SOx, HC, CO, ja PM) johtuvat pääasiassa moottoreista. Päästöt vahingoittavat ihmisten terveyttä, luontoa ja rakennettua ympäristöä. Meriliikenteen pääasialliset vaikutukset ovat ilmaston lämpenemisen voimistaminen sekä etenkin rannikkoalueiden ilmanlaadun heikentäminen. Päästöjä on hankalaa poistaa kokonaan, mutta niitä voidaan vähentää.
IMOn MARPOL Annex VI and NTC 2008-teos sääntelee lähinnä typen ja rikin oksideja asettaen päästörajoja sekä antaen ohjeita päästöjen testaukselle. Myös hiilidioksidin sääntely on tekeillä. Rikin oksideja voidaan ensisijaisesti vähentää alentamalla polttoaineen sisältämää rikkiä, ja typen oksideja voidaan vähentää säätämällä moottorin palamisreaktiota. Toissijaisesti rikin oksideja voi poistaa asentamalla pakokaasupesuri ja typen oksideja voi vähentää asentamalla SCR-laite moottorin jälkeen.
Lopputuloksena voidaan todeta, että opinnäytetyön päivitetyt tavoitteet saavutettiin, ja että meriala tulee kehittymään puhtaammaksi, koska ei ole muuta vaihtoehtoa.
Opinnäytetyö, sekä sitä seuraavat kehitystyöt, tarjoavat Wärtsilälle arvokkaan ja käytännöllisen panoksen. Wärtsilän sisäisessä versiossa käydään läpi jatkokehitysideat. Tosin, voidaan jo todeta, että kerätty tutkimusmateriaali ja tähänastinen oppiminen riittävät ohjeen ja työkalujen ensimmäisten versioiden tekemiseen. Näitä voidaan Wärtsilässä sisäisesti kommentoida ja kehittää eteenpäin.