Kuinka nyhjästä tyhjästä? : Karavaani 2017 - esitys ja sen valmistaminen
Hytti, Liisa (2018)
Hytti, Liisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111636
Tiivistelmä
Karavaani 2017 oli Kansallisteatterissa toteutettu yli sadan hengen moderni musiikki- ja yhteisöteatteriesitys, joka toteutettiin pääosin devising-menetelmän keinoin. Sitä esitettiin Kansallisteatterin suurella näyttämöllä 6.5.2017 kahden esityksen verran. Esityksen ohjaajana, dramaturgina ja taiteellisena vastaavana toimi näyttelijä, ohjaaja, muusikko ja pedagogi Jemina Sillanpää. Karavaani oli Tampereen ammattikorkeakoulun musiikkiteatterilinjan viimeinen työharjoitteluni.
Opinnäytetyöni kirjallisessa osuudessa ”Kuinka nyhjästä tyhjästä? - Karavaani 2017 esitys ja sen valmistaminen” paneudun esityksen tekotapaan, jossa esitys tehdään työryhmälähtöisesti, pääosin ilman valmista materiaalia, valmista käsikirjoitusta tai valmiiksi sävellettyä musiikkia - eli joka on käytännössä rakennettu tyhjästä. Tarkastelen tätä tekotapaa Kansallisteatterin Karavaani 2017 esityksen tekoprosessin kautta. Lisäksi käyn läpi lopullisen, valmiin esityksen rakenteen. Selvennän työssäni myös musiikkiteatterin, nykyteatterin, yhteisöteatterin ja devising-teatterin käsitteitä.
Opinnäytetyössä avaan lisäksi omaa matkaani Karavaanin parissa, omia kokemuksiani ja tuntemuksiani sekä prosessin eri vaiheita. Pohdin myös omaa oppimistani ja sitä, kuinka tällainen työskentelytapa on minuun vaikuttanut ja mitä se merkitsee minulle taiteilijana.
Opinnäytetyöni kirjallisessa osuudessa ”Kuinka nyhjästä tyhjästä? - Karavaani 2017 esitys ja sen valmistaminen” paneudun esityksen tekotapaan, jossa esitys tehdään työryhmälähtöisesti, pääosin ilman valmista materiaalia, valmista käsikirjoitusta tai valmiiksi sävellettyä musiikkia - eli joka on käytännössä rakennettu tyhjästä. Tarkastelen tätä tekotapaa Kansallisteatterin Karavaani 2017 esityksen tekoprosessin kautta. Lisäksi käyn läpi lopullisen, valmiin esityksen rakenteen. Selvennän työssäni myös musiikkiteatterin, nykyteatterin, yhteisöteatterin ja devising-teatterin käsitteitä.
Opinnäytetyössä avaan lisäksi omaa matkaani Karavaanin parissa, omia kokemuksiani ja tuntemuksiani sekä prosessin eri vaiheita. Pohdin myös omaa oppimistani ja sitä, kuinka tällainen työskentelytapa on minuun vaikuttanut ja mitä se merkitsee minulle taiteilijana.