Hoitohenkilöstön lääkintälaiteosaaminen ja sen kehittäminen Soiten päivystys- ja diagnostiikka palvelualueilla
Päivärinta, Johanna (2018)
Päivärinta, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111793
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Soiten päivystys- ja diagnostiikkapalvelu-alueiden lääkintälaiteosaaminen ja sen kehittäminen. Tarkoituksena oli antaa johdolle kehittämiskohteita. Opinnäytetyön kysely pohjautuu lakiin terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista, jossa määritellään ammattimaisen käyttäjän vaatimukset.
Lääkintälaiteosaaminen selvitettiin päivystys- ja diagnostiikkapalvelualueen neljällä vastuualueella sähköpostitse lähetetyllä kyselyllä. Kyselyssä oli monivalinta- ja avoimia kysymyksiä, jotka kartoittivat tämän hetken lääkintälaiteosaamiseen ja kehittämiskohteet. Kyselyyn saatiin 10 vastausta.
Monivalinta kysymykset analysoitiin sisällönanalyysillä ja avoimet kysymykset teemoiteltiin. Kehittämistehtävänä oli luoda projekti-malli lääkintälaiteiden koulutukseen, jolla voidaan vastata laki terveydenhuolloin laitteista ja tarvikkeista määräämiin vaatimuksiin.
Vastaajat kokivat lääkintälaiteosaamisensa olevan sujuvaa tai hyvää. Koulutusta kaivattiin laitteisiin sekä teoriassa että käytännössä ja koulutuksen pitäjäksi toivottiin laite-edustajaa, jolla ajateltiin olevan parhain tieto laitteesta. Johdolta haluttiin resursseja koulutukseen ja lisäsi käyttöohjeita laitteisiin. Johdolta toivottiin myös perehdytystä kaikille.
Projekti-mallissa vastataan lain vaatimuksiin. Koulutus suunnitellaan kaikille käyttäjille, kirjataan koulutusrekisteriin ja huolehditaan laitteen oikea oppisista huolloista ja tehdään laitteelle käyttöohjeet sekä pikakäyttöohjeet. Lisäksi vielä suunnitellaan ylläpito- ja jatkokoulutus.
Jatkotutkimuksia voisi tehdä henkilöstön omista kiinnostuksen kohteista ja antaa heidän kehittää kyseistä osa-aluetta ja syventää samalla omaa osaamista. Henkilöstölle voisi tehdä kyselyn myöskin heidän kokemuksestaan johdon toiminnasta. Soiteen on suunnitteille palkitsemisjärjestelmä, sen suunnittelemiseen pitäisi ottaa henkilökunta mukaan ja selvittää henkilökunnalta minkälainen palkitseminen saisi heidät motivoitumaan ja antamaan itsestään enemmän irti työpaikalla.
Lääkintälaiteosaaminen selvitettiin päivystys- ja diagnostiikkapalvelualueen neljällä vastuualueella sähköpostitse lähetetyllä kyselyllä. Kyselyssä oli monivalinta- ja avoimia kysymyksiä, jotka kartoittivat tämän hetken lääkintälaiteosaamiseen ja kehittämiskohteet. Kyselyyn saatiin 10 vastausta.
Monivalinta kysymykset analysoitiin sisällönanalyysillä ja avoimet kysymykset teemoiteltiin. Kehittämistehtävänä oli luoda projekti-malli lääkintälaiteiden koulutukseen, jolla voidaan vastata laki terveydenhuolloin laitteista ja tarvikkeista määräämiin vaatimuksiin.
Vastaajat kokivat lääkintälaiteosaamisensa olevan sujuvaa tai hyvää. Koulutusta kaivattiin laitteisiin sekä teoriassa että käytännössä ja koulutuksen pitäjäksi toivottiin laite-edustajaa, jolla ajateltiin olevan parhain tieto laitteesta. Johdolta haluttiin resursseja koulutukseen ja lisäsi käyttöohjeita laitteisiin. Johdolta toivottiin myös perehdytystä kaikille.
Projekti-mallissa vastataan lain vaatimuksiin. Koulutus suunnitellaan kaikille käyttäjille, kirjataan koulutusrekisteriin ja huolehditaan laitteen oikea oppisista huolloista ja tehdään laitteelle käyttöohjeet sekä pikakäyttöohjeet. Lisäksi vielä suunnitellaan ylläpito- ja jatkokoulutus.
Jatkotutkimuksia voisi tehdä henkilöstön omista kiinnostuksen kohteista ja antaa heidän kehittää kyseistä osa-aluetta ja syventää samalla omaa osaamista. Henkilöstölle voisi tehdä kyselyn myöskin heidän kokemuksestaan johdon toiminnasta. Soiteen on suunnitteille palkitsemisjärjestelmä, sen suunnittelemiseen pitäisi ottaa henkilökunta mukaan ja selvittää henkilökunnalta minkälainen palkitseminen saisi heidät motivoitumaan ja antamaan itsestään enemmän irti työpaikalla.