Hur kommer PSD2 att påverka konsumenten
Nykopp, Patricia (2018)
Nykopp, Patricia
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111835
Tiivistelmä
Payment Service Directive 2 (PSD2) är ett nytt direktiv inom EU, som bankerna och andra aktörer på marknaden bör implementera i januari 2018. Det nya direktivet kommer att leda till mera öppenhet, större konkurrens och mera innovationer av betalningstjänster inom EU. Det centrala som EU vill uppnå med direktivet är att förbättra EU:s regler för elektroniska betalningar. Fördelarna för konsumenten är att gränserna öppnar sig, betalningarna blir mera mångsidiga samt att vissa avgifter tas bort. Syftet med detta arbete är att få en bättre förståelse för vad PSD2 är och hur det påverkar konsumenten och vilken nytta det ger. En kvalitativ metod valdes för studien och fyra djupintervjuer gjordes för att få en bättre helhetsbild och förståelse för hur konsumenten påverkas och tänker om det nya direktivet. Respondenterna är i åldern 23-55 år och från huvudstadsregionen. En av respondenterna är en banktjänsteman och de tre andra är konsumenter utan anknytning till bankbranschen. Genom att intervjua en person från bankbranschen kommer studien att få en bättre förståelse för hur PSD2 påverkar konsumenten. Resultatet visade, att konsumenterna använder tredjepartsföretag, men man skulle inte använda tredjepartsföretag mera än sin egen bank. Respondenterna var av olika åsikter kring vad de anser om att flera tredjepartsföretag tillträder marknaden. Respondenternas åsikt är att det dels känns riskfullt, dels är det en positiv sak men det finns dålig förståelse för varför man skulle behöva ett tredjepartsföretag. Respondenterna konstaterade att stark identifiering är viktigt, för att konsumenten ska kunna känna sig trygg. Genom att marknaden blir mera öppen finns det alltid en större risk för bedrägeri. PSD2 är gjord för att skydda konsumenten. Det är bankernas skyldighet att återbetala beloppen vid bedrägeri. Konsumenten kommer inte att lida av eventuella bedrägerier, utan banken bör bära ansvaret. Payment Service Directive 2 (PSD2) is a new EU directive that banks and other market players have to implement in January 2018. The new directive will lead to more openness, grater competition and more innovations of payment services in the EU. The main thing that EU wants to achieve with the directive is to improve the EU´s electronic payment rules. The benefits for the consumer is that the boundaries are wider, and the payments are more versatile and some fees will be lower. The purpose of this thesis is to get a better understanding of what PSD2 is and how it affects the consumer and what benefits it provides. A qualitative method was chosen for this study and four deep interviews were made to get a better overall picture and understanding of how the consumer is affected and thinking about the new directive. Respondents are between the ages of 23 and 55 and are from the metropolitan area. One of the respondents is a banker and the other three are consumers without affiliation with the banking industry. By interviewing a person from the banking industry the study will get a better understanding of how PSD2 will affect the consumer. The results showed that consumers use third-party companies but they would not use third-party companies more then their own bank. Respondents had different views about what they think about that several third-party companies will enter the market. The respondents’ opinion is that it feels risky, it is a positive thing and there is too little of an understanding of why you would need a third-party company. Respondents said that strong identification is important in order for the consumer to feel safe. As the market becomes more open, there is always a bigger risk of frauds. PSD2 is made to protect the consumer. It is the banks obligation to repay the amounts in the event of fraud. The consumer will not suffer from any fraud, but the bank will bear the responsibility.