Henkilöstöjohtaminen finanssialalla: työhyvinvoinnin vaikutus henkilöstön suorituskykyyn ja sen ylläpitoon
Karvinen, Tiia (2018)
Karvinen, Tiia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111917
Tiivistelmä
Jatkuvasti kehittyvä finanssiala vaatii, että yrityksen on oltava valmis vastaamaan viimeisimpiin teknisiin haasteisiin ja palvelutarjonnan uudistuksiin. Alan kilpailu kiristyy, ja asiakkaiden vaatimukset nousevat uudelle tasolle. Palvelun laadulla ja työntekijöiden suorituskyvyllä on yhä suurempi merkitys yrityksen menestykselle.
Opinnäyteyön tavoitteena oli kehittää erään pirkanmaalaisen finanssialalla toimivan yrityksen henkilöstöjohtamista. Kehitystyön tueksi kartoitettiin työntekijöiden suorituskykyyn vaikuttavia tekijöitä. Erityisesti haluttiin selvittää osastojen välisiä eroja työntekijöiden kokemuksissa suorituskykyyn vaikuttavien tekijöiden osalta. Tulosten perusteella toimeksiantaja voi tehostaa henkilöstöhallinnon toimintaa.
Teoriaosuudessa tarkastellaan henkilöstöjohtamista, suorituskyvyn mittaamista ja työhyvinvointia. Henkilöstöjohtamista käsitellään käyttäen esimerkkinä neljää keskeistä osa-aluetta: henkilöstön hankintaa, suorituksen johtamista, osaamisen kehittämistä ja palkitsemista. Suorituskykymittareita käsitellään yleisellä tasolla käyttäen esimerkkinä Balance Scorecardia ja suorituskykypyramidia. Työhyvinvointia tarkasteltiin fyysisen, psyykkisen, henkisen ja sosiaalisen työhyvinvoinnin osa-alueilta. Empiirinen osuus toteutettiin käyttämällä kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmää. Tutkimuksen kysely suunnattiin Yritys X:n työntekijöille pyytämällä heitä täydentämään työtyytyväisyyslomake korvaustoiminnan palaverissa. Tulosten tilastollista merkitsevyyttä testattiin ei-parametrisella Kruskal-Wallisin testillä ja sen parivertailu-ominaisuudella. Analysointi tehtiin IBM SPSS -ohjelmistolla, ja tutkimuksessa käytettiin viiden prosentin riskitasoa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Yritys X:n työntekijät ovat motivoituneita ja sitoutuneita työnantajaorganisaatioon. Työntekijöiden mielestä työhyvinvointi ja siihen liittyvät asiat on huomioitu organisaatiossa hyvin. Ongelmakohdat työhyvinvoinnissa ja -motivoinnissa näyttivät keskittyneen lähinnä esimiehen arkipäiväisen johtamisen osa-alueille.
Opinnäyteyön tavoitteena oli kehittää erään pirkanmaalaisen finanssialalla toimivan yrityksen henkilöstöjohtamista. Kehitystyön tueksi kartoitettiin työntekijöiden suorituskykyyn vaikuttavia tekijöitä. Erityisesti haluttiin selvittää osastojen välisiä eroja työntekijöiden kokemuksissa suorituskykyyn vaikuttavien tekijöiden osalta. Tulosten perusteella toimeksiantaja voi tehostaa henkilöstöhallinnon toimintaa.
Teoriaosuudessa tarkastellaan henkilöstöjohtamista, suorituskyvyn mittaamista ja työhyvinvointia. Henkilöstöjohtamista käsitellään käyttäen esimerkkinä neljää keskeistä osa-aluetta: henkilöstön hankintaa, suorituksen johtamista, osaamisen kehittämistä ja palkitsemista. Suorituskykymittareita käsitellään yleisellä tasolla käyttäen esimerkkinä Balance Scorecardia ja suorituskykypyramidia. Työhyvinvointia tarkasteltiin fyysisen, psyykkisen, henkisen ja sosiaalisen työhyvinvoinnin osa-alueilta. Empiirinen osuus toteutettiin käyttämällä kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmää. Tutkimuksen kysely suunnattiin Yritys X:n työntekijöille pyytämällä heitä täydentämään työtyytyväisyyslomake korvaustoiminnan palaverissa. Tulosten tilastollista merkitsevyyttä testattiin ei-parametrisella Kruskal-Wallisin testillä ja sen parivertailu-ominaisuudella. Analysointi tehtiin IBM SPSS -ohjelmistolla, ja tutkimuksessa käytettiin viiden prosentin riskitasoa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Yritys X:n työntekijät ovat motivoituneita ja sitoutuneita työnantajaorganisaatioon. Työntekijöiden mielestä työhyvinvointi ja siihen liittyvät asiat on huomioitu organisaatiossa hyvin. Ongelmakohdat työhyvinvoinnissa ja -motivoinnissa näyttivät keskittyneen lähinnä esimiehen arkipäiväisen johtamisen osa-alueille.