Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kaakaon tuotantoketjun läpinäkyvyyden tuoma lisäarvo kuluttajalle

Vilppo, Jan (2018)

 
Avaa tiedosto
Jan Vilppo ONT.pdf (515.3Kt)
Lataukset: 


Vilppo, Jan
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060112040
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia kaakaon tuotantoketjun läpinäkyvyyden tarjoamaa lisäarvoa suomalaiselle kuluttajalle. Opinnäytetyö on tehty Helsinki Heaven Oy:lle ja tutkimuksen tuloksia on tarkoitus käyttää kuluttajamarkkinoinnissa sekä apuna tuotekehittelyssä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin missä kanavassa kuluttaja haluaa saada enemmän tietoa tuotantoketjun läpinäkyvyydestä.

Opinnäytetyö sisältää tietoperustan kaakaon tuotantoketjusta, läpinäkyvyydestä sekä sen lisäarvosta kuluttajalle. Läpinäkyvyyttä tarkasteltiin tutkimukselle luodun viitekehyksen avulla, joka oli jaettu neljään eri avainkategoriaan. Avainkategoriat ovat ruoan turvallisuus ja terveysvaikutukset, ympäristövaikutukset, työ- ja ihmisoikeudet sekä yritysetiikka.

Tutkimuksen menetelmäksi valikoitui strukturoitu haastattelu, jossa kysymykset esitettiin haastateltaville ennalta määrätyssä järjestyksessä. Haastatteluja toteutettiin seitsemälletoista Suomessa asuvalle suklaata syövälle kuluttajalle, kahdessa eri kaupassa pääkaupunkiseudulla.

Opinnäytetyön tuloksista selviää kaakaon tuotantoketjun läpinäkyvyyden kuluttajalle lisäarvoa tuovat tekijät. Kaikkien neljän avainkategorian läpinäkyvyys tuo lähes jokaiselle kuluttajalle ainakin hieman lisäarvoa. Työ- ja ihmisoikeuksien läpinäkyvyyden toteutumisesta koettiin kuluttajien keskuudessa kaikista tärkeimmäksi avainkategoriaksi ja ihmisoikeuksien toteutuminen miellettiin kuluttajien keskuudessa erittäin tärkeäksi. Mieluiten kuluttajat saavat lisätietoa tuotantoketjun läpinäkyvyydestä suoraan tuotteen pakkauksesta.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tuotantoketjun läpinäkyvyys tuo kuluttajalle monenlaista lisäarvoa. Kuluttajat ja etenkin Y-sukupolven kuluttajat vaativat entistä enemmän tietoa saatavilla olevista elintarvikkeista ja läpinäkyvyys on yksi ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä. Onkin tärkeää raportoida kaakaon tuotantoketjun läpinäkyvyydestä ja tulevaisuuden trendinä myös yritysten tulee reagoida siihen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste