dc.contributor.author | Vilppo, Jan | |
dc.date.accessioned | 2018-06-04T05:18:03Z | |
dc.date.available | 2018-06-04T05:18:03Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2018060112040 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/149627 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia kaakaon tuotantoketjun läpinäkyvyyden tarjoamaa lisäarvoa suomalaiselle kuluttajalle. Opinnäytetyö on tehty Helsinki Heaven Oy:lle ja tutkimuksen tuloksia on tarkoitus käyttää kuluttajamarkkinoinnissa sekä apuna tuotekehittelyssä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin missä kanavassa kuluttaja haluaa saada enemmän tietoa tuotantoketjun läpinäkyvyydestä.
Opinnäytetyö sisältää tietoperustan kaakaon tuotantoketjusta, läpinäkyvyydestä sekä sen lisäarvosta kuluttajalle. Läpinäkyvyyttä tarkasteltiin tutkimukselle luodun viitekehyksen avulla, joka oli jaettu neljään eri avainkategoriaan. Avainkategoriat ovat ruoan turvallisuus ja terveysvaikutukset, ympäristövaikutukset, työ- ja ihmisoikeudet sekä yritysetiikka.
Tutkimuksen menetelmäksi valikoitui strukturoitu haastattelu, jossa kysymykset esitettiin haastateltaville ennalta määrätyssä järjestyksessä. Haastatteluja toteutettiin seitsemälletoista Suomessa asuvalle suklaata syövälle kuluttajalle, kahdessa eri kaupassa pääkaupunkiseudulla.
Opinnäytetyön tuloksista selviää kaakaon tuotantoketjun läpinäkyvyyden kuluttajalle lisäarvoa tuovat tekijät. Kaikkien neljän avainkategorian läpinäkyvyys tuo lähes jokaiselle kuluttajalle ainakin hieman lisäarvoa. Työ- ja ihmisoikeuksien läpinäkyvyyden toteutumisesta koettiin kuluttajien keskuudessa kaikista tärkeimmäksi avainkategoriaksi ja ihmisoikeuksien toteutuminen miellettiin kuluttajien keskuudessa erittäin tärkeäksi. Mieluiten kuluttajat saavat lisätietoa tuotantoketjun läpinäkyvyydestä suoraan tuotteen pakkauksesta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tuotantoketjun läpinäkyvyys tuo kuluttajalle monenlaista lisäarvoa. Kuluttajat ja etenkin Y-sukupolven kuluttajat vaativat entistä enemmän tietoa saatavilla olevista elintarvikkeista ja läpinäkyvyys on yksi ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä. Onkin tärkeää raportoida kaakaon tuotantoketjun läpinäkyvyydestä ja tulevaisuuden trendinä myös yritysten tulee reagoida siihen. | fi |
dc.description.abstract | The objective of the thesis is to discover the added value created for the Finnish customer by the cacao’s transparent supply chain. The study is commissioned by Helsinki Heaven Oy that manufactures handcrafted chocolate in central Helsinki. The results of the study can be used in customer marketing and product development. Additionally, the study defines the customer’s preferred channel to receive more information on cacao’s supply chain transparency.
The theoretical framework covers the cacao’s supply chain, transparency and added value for the customer. Transparency is categorised into food safety and impact of food on health, environmental impact, labour and human rights and business ethics.
The empirical data of the thesis are collected with structured interviews. Seventeen customers, who eat chocolate and live in Finland, were interviewed. The interviews were carried out in two different stores in the capital region.
The results from this study indicate that added value is created for the customer by the cacao’s supply chain transparency. All four key categories create added value for the customer. Labour and human rights are considered the most important key categories and the interviewed customers find it very important. More information on transparency is preferred to be received directly from the package.
In conclusion it can be seen that the supply chain’s transparency creates added value for the customer. Transparency is increasingly important since Generation Y customers demand more information on the consumed goods and transparency is an important factor when making the purchase decision. Therefore it is important for the companies to report on the cacao’s supply chain transparency, as it will be a future trend. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Kaakaon tuotantoketjun läpinäkyvyyden tuoma lisäarvo kuluttajalle | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/122388 | |
dc.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | Kaakao | |
dc.subject.keyword | Kuluttaja | |
dc.subject.keyword | Lisäarvo | |
dc.subject.keyword | Läpinäkyvyys | |
dc.subject.keyword | Tuotantoketju | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Matkailu|sv=Turism|en=Tourism| | |
dc.subject.discipline | Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutusohjelma | |