Graafinen ohjeisto : Case: Terwa Kiinteistökehitys Oy ja Terwa Management Oy
Roden-Pahkala, Kaisa (2018)
Roden-Pahkala, Kaisa
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060212112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060212112
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajina toimivat Terwa Kiinteistökehitys Oy ja Terwa Management Oy.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli laatia molemmille yhtiöille graafinen ohjeisto. Graafisen ohjeiston tarkoituksena on, että kummankin yrityksen ilme säilyy yhtenäisenä ja helposti tunnistettavana eri kanavissa ja tukee ja lisää mielikuvaa, jota yrityksistä halutaan välittää.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin onnistuneen markkinoinnin rakentumista. Keskeisessä osassa olivat ulkoinen markkinointi ja sen kilpailukeinot. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös, miten oikeanlainen viestintä aikaansaa menestystä. Erityistä huomiota kiinnitettiin ulkoiseen markkinointiviestintään, ulkoisen yrityskuvan rakentumiseen ja merkitykseen sekä visuaaliseen identiteettiin ja brandiin. Graafisen ohjeiston laatimiseksi opinnäytetyössä perehdyttiin visuaalisiin elementteihin: viivaan, väreihin, sommitteluun, kuvamaailmaan, typografiaan ja tunnuksiin.
Työn tuloksena muodostui graafinen ohjeisto Terwa Kiinteistökehitys Oy:lle sekä Terwa Management Oy:lle. Graafisessa ohjeistossa esitetään molempien yhtiöiden visuaalisten ilmeiden linjaukset. Graafisessa ohjeistossa esitetään ohjeet virallisten tunnusten käyttöön, yhtiöiden väripaletit, yhtiöiden typografiat, kuvakonsepti ja ohjeet taittoon. Ohjeistossa esitetään käytännön esimerkkejä eri elementtien käytännön sovelluksista ja sen on tarkoitus toimia työkaluna visuaalisen ilmeen soveltamiseen. Graafinen ohjeisto on opinnäytetyön liite.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli laatia molemmille yhtiöille graafinen ohjeisto. Graafisen ohjeiston tarkoituksena on, että kummankin yrityksen ilme säilyy yhtenäisenä ja helposti tunnistettavana eri kanavissa ja tukee ja lisää mielikuvaa, jota yrityksistä halutaan välittää.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin onnistuneen markkinoinnin rakentumista. Keskeisessä osassa olivat ulkoinen markkinointi ja sen kilpailukeinot. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös, miten oikeanlainen viestintä aikaansaa menestystä. Erityistä huomiota kiinnitettiin ulkoiseen markkinointiviestintään, ulkoisen yrityskuvan rakentumiseen ja merkitykseen sekä visuaaliseen identiteettiin ja brandiin. Graafisen ohjeiston laatimiseksi opinnäytetyössä perehdyttiin visuaalisiin elementteihin: viivaan, väreihin, sommitteluun, kuvamaailmaan, typografiaan ja tunnuksiin.
Työn tuloksena muodostui graafinen ohjeisto Terwa Kiinteistökehitys Oy:lle sekä Terwa Management Oy:lle. Graafisessa ohjeistossa esitetään molempien yhtiöiden visuaalisten ilmeiden linjaukset. Graafisessa ohjeistossa esitetään ohjeet virallisten tunnusten käyttöön, yhtiöiden väripaletit, yhtiöiden typografiat, kuvakonsepti ja ohjeet taittoon. Ohjeistossa esitetään käytännön esimerkkejä eri elementtien käytännön sovelluksista ja sen on tarkoitus toimia työkaluna visuaalisen ilmeen soveltamiseen. Graafinen ohjeisto on opinnäytetyön liite.