Pieni Balleriina : Drag - monologimusikaali erilaisuudesta, musikaalitähteydestä, hyväksymisestä ja rakkaudesta
Sytelä, Teemu (2018)
Sytelä, Teemu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111915
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on taiteellinen opinnäytetyöni Tampereen ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelmasta ja musiikkiteatterin suuntautumisvaihtoehdon opinnoista. Työn kirjoittajana käsittelen Pieni Balleriina- musikaalimonologini teemoja, sen työvaiheista valmiiseen esitykseen asti. Nostan tässä kirjallisessa työssäni esille teoksen rakennuspalikoita ja eri teatterin tekniikoita joita hyödynsimme teatteriohjaajani, FM Disa Kamulan kanssa.
Työ perustuu taiteelliseen työhöni ja sen prosessiin: Toteutin taiteellisena työnäni kantaesityksen, musikaalimonologin nimeltä Pieni Balleriina, joka sai ensi-iltansa Tampereen Musiikkiakatemian Pyynikkisalissa la 14.4.2018. Kirjallinen työ perustuu taiteellisen työn prosessiin, katsojilta kerättyihin yleisöpalautteisiin ja itsereflektointiin prosessin eri työvaiheista, joita käsittelen erillisissä kappaleissa tässä työssä.
Työssä käsittelen myös drag- hahmoni, Tina The Ballerinan rakentamista nimen ideoimisesta valmiisiin esityksiin asti, ja pitkälle tulevaisuuteen. Käsittelen koko teoksen rakentamisen työmenetelmiä, josta siirryn idean saamiseen ja ensimmäisiin teoksen suunnitelmiin, ja pohdin työskentelyä ensimmäisistä tapaamiskerroista harjoituskauteen ja esitys-viikonloppuun asti. Lopuksi käsittelen teoksen merkitystä katsojille ja mahdollisia jatko-suunnitelmia.
Työ perustuu taiteelliseen työhöni ja sen prosessiin: Toteutin taiteellisena työnäni kantaesityksen, musikaalimonologin nimeltä Pieni Balleriina, joka sai ensi-iltansa Tampereen Musiikkiakatemian Pyynikkisalissa la 14.4.2018. Kirjallinen työ perustuu taiteellisen työn prosessiin, katsojilta kerättyihin yleisöpalautteisiin ja itsereflektointiin prosessin eri työvaiheista, joita käsittelen erillisissä kappaleissa tässä työssä.
Työssä käsittelen myös drag- hahmoni, Tina The Ballerinan rakentamista nimen ideoimisesta valmiisiin esityksiin asti, ja pitkälle tulevaisuuteen. Käsittelen koko teoksen rakentamisen työmenetelmiä, josta siirryn idean saamiseen ja ensimmäisiin teoksen suunnitelmiin, ja pohdin työskentelyä ensimmäisistä tapaamiskerroista harjoituskauteen ja esitys-viikonloppuun asti. Lopuksi käsittelen teoksen merkitystä katsojille ja mahdollisia jatko-suunnitelmia.