Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kohti riidattomia kiinteistökauppoja

Laine, Kirsi (2010)

 
Avaa tiedosto
Laine_Kirsi.pdf (232.5Kt)
Lataukset: 


Laine, Kirsi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110145
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena olivat kiinteistönkauppaan liittyvät riidat. Aihe oli rajattu koskemaan yksityishenkilöiden välisiä asuinkiinteistöjen kauppoja. Riidoilla tarkoitettiin tilanteita, joissa ostaja reklamoi myyjälle virheestä kiinteistön kaupassa, eivätkä osapuolet ole yksimielisiä virheen laadusta, olemassaolosta tai seurauksesta. Opinnäytetyössä selvitettiin, minkälaisista asioista riidat syntyvät ja esiintyykö riidoissa toistuvia ja tyypillisiä piirteitä. Näiden kysymysten kautta päästiin riitojen syiden jäljille. Riitojen syiden kautta voitiin ryhtyä selvittämään opinnäytetyön pääkysymystä, voitaisiinko riitoja vähentää muuttamalla kiinteistökaupan toimintatapoja. Teoriataustana aiheelle käytettiin kiinteistökauppaa sääntelevään lainsäädäntöön pohjautuvaa kirjallisuutta. Varsinainen tutkimusaineisto koostui kuluttajariitalautakunnan (ent. kuluttajavalituslautakunta) käsittelemistä riitatapauksista. Aineistoon kuului 110 riitatapausta, joista kuluttajariitalautakunta oli antanut ratkaisusuosituksensa vuosina 2006-2008. Aineiston riitatapauksissa kyse oli pääsääntöisesti laatuvirheistä. Tyypillisimmin virheet liittyivät myyjän tiedonantovelvollisuuden laiminlyöntiin tai sitten kyseessä oli salainen virhe. Lisäksi kuluttajariitalautakunta joutui tapauksissa ottamaan kantaa esimerkiksi reklamaation suorittamiseen laissa säädetyssä ajassa. Noin puolessa tapauksista kuluttajariitalautakunta suositti hyvityksen maksamista, ja puolessa tapauksista se ei katsonut olevan hyvitykseen oikeuttavaa virhettä. Tutkimuksen myötä kiinteistökaupan ongelmakohtina esiin nousivat kiinteistökaupan osapuolten oikeudet ja velvollisuudet. Myyjät eivät ymmärtäneet tiedonantovelvollisuutensa laajuutta, ja ostajat olivat tietämättömiä myyjän ja ostajan välisestä vastuunjaosta. Lisäksi hämmennystä aiheuttivat kiinteistön kauppojen yhteydessä yleistyneet kuntotarkastukset. Osapuolille oli epäselvää se, mitä kuntotarkastusraportti kertoo ja miten se vaikuttaa osapuolten vastuuseen. Tutkimuksen tuloksena todettiin, että kaupan osapuolia auttaisi ohjeistus, jossa kerrottaisiin, mitä myyjän tulee kertoa myytävästä kiinteistöstä, miten osapuolten vastuu jakautuu ja mitä kaikkea kauppakirjaan kannattaa kirjata. Ohjeita on kyllä olemassa, mutta ne eivät tavoita kaikkia niitä tarvitsevia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste