"Jos on kivaa ja hauskaa niin se jää mieleen paremmin, joten silloin oppii" : Oppilaiden ja opettajien ajatuksia ja kokemuksia draaman käytöstä koulutyössä
Wallin, Jenni (2018)
Wallin, Jenni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111947
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla draama on sisällytetty koulutyöhön nyt, kun se kuuluu perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Opetussuunnitelman mukaan draamamenetelmät ja muu taiteellinen ilmaisu edistävät oppilaiden kasvua itsensä tunteviksi, itsetunnoltaan terveiksi ja luoviksi ihmisiksi. Tavoitteena oli tuoda esiin oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia draaman käytöstä oppitunneilla sekä selvittää opettajien näkemyksiä draaman käytöstä koulutyössä. Tutkimus toteutettiin yhdessä tamperelaisessa peruskoulussa kuudesluokkalaisten parissa. Tutkimukseen osallistui 22 oppilasta, luokanopettaja sekä yläkoulun aineenopettaja.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin havainnoimalla oppitunteja, keräämällä oppilailta mielipiteitä ja ajatuksia draamasta palauteseinän avulla sekä haastattelemalla opettajia.
Tulosten mukaan suurin osa oppilaista kokee draaman käytön hauskana menetelmänä opetuksessa. Opettajien haastatteluissa ja havainnoiduilla oppitunneilla selvisi, miten monipuolisesti draamaa voi käyttää opetuksessa ja miten erilaisia asioita draaman avulla voi käsitellä. Haastatteluissa nousi esille draaman hyötyjen lisäksi myös haasteita, joita draaman käytössä voi olla. Haasteiksi koettiin draamakoulutuksen puuttuminen, jolloin draamaa voi olla vaikeaa ottaa käyttöön, tilaongelmat, suuret ryhmäkoot ja vaikeus saada oppilaita aina osallistumaan.
Johtopäätöksinä tuloksista voidaan todeta, että suurin osa oppilaista ja haastatellut opettajat kokevat draaman käytön opetuksessa hyödyllisenä ja positiivisena asiana. Draamaa voi käyttää monella eri tavalla ja sen avulla on mahdollista oppia useita eri asioita, ei pelkästään oppiaineista, vaan myös omasta itsestään ja muista ihmisistä. Tulevaisuudessa olisi tärkeää, että draama olisi jollain tavalla mukana jokaisen peruskoulun opetuksessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin havainnoimalla oppitunteja, keräämällä oppilailta mielipiteitä ja ajatuksia draamasta palauteseinän avulla sekä haastattelemalla opettajia.
Tulosten mukaan suurin osa oppilaista kokee draaman käytön hauskana menetelmänä opetuksessa. Opettajien haastatteluissa ja havainnoiduilla oppitunneilla selvisi, miten monipuolisesti draamaa voi käyttää opetuksessa ja miten erilaisia asioita draaman avulla voi käsitellä. Haastatteluissa nousi esille draaman hyötyjen lisäksi myös haasteita, joita draaman käytössä voi olla. Haasteiksi koettiin draamakoulutuksen puuttuminen, jolloin draamaa voi olla vaikeaa ottaa käyttöön, tilaongelmat, suuret ryhmäkoot ja vaikeus saada oppilaita aina osallistumaan.
Johtopäätöksinä tuloksista voidaan todeta, että suurin osa oppilaista ja haastatellut opettajat kokevat draaman käytön opetuksessa hyödyllisenä ja positiivisena asiana. Draamaa voi käyttää monella eri tavalla ja sen avulla on mahdollista oppia useita eri asioita, ei pelkästään oppiaineista, vaan myös omasta itsestään ja muista ihmisistä. Tulevaisuudessa olisi tärkeää, että draama olisi jollain tavalla mukana jokaisen peruskoulun opetuksessa.