Priset kontra kvalité : En konstnärlig fallstudie på hur skillnader i pris på mikrofoner och fältmixrar påverkar ljudkvaliteten när man spelar in dialog för film.
Aspelin, Johnny (2018)
Aspelin, Johnny
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312212
Tiivistelmä
I mitt examensarbete undersöker jag ifall det är möjligt att banda in dialog för film med utrustning som är markant billigare än den professionella utrustning som används i filmbranschen. Detta för att se ifall nybörjare och nyutexaminerade lättare skulle kunna slå sig in i branschen. Arbetet är begränsat till att enbart jämföra mikrofoner och fältmixrar. Jag hade tre stycken uppsättningar av mikrofon och fältmixer. Alla tre uppsättningar representerade en egen prisklass, en dyr, en medel dyr och en billig. Jag inledde mitt arbete med att skriva ett manus för en dialogscen. Scenen spelade jag sedan in med tre stycken kameror och dialogen bandade jag med alla tre uppsättningar av mikrofoner och fältmixer samtidigt. När inspelningen var gjord klippte jag ihop bildmaterialet till en kort dialogscen. Efter att jag klippt ihop bildmaterialet började jag editera ljudet. Jag inledde med att editera den dyra uppsättningen, jag strävade efter att få dialogen att låta så bra jag förmådde. Efter att jag editerat klart den dyraste uppsättningen försökte jag få de två övriga uppsättningarna att låta lika eller bättre än den dyra. Efter att editeringen av alla uppsättningar var klar utförde jag en frekvensresponsmätning på mikrofonerna, detta för att visuellt kunna visa skillnader i känslighet mellan mikrofonerna och på hur bra de tar upp ljud vid olika frekvenser. Efter att alla uppsättningar var editerade ordnade jag ett blindtest för några personer som aktivt jobbar eller har jobbat inom filmbranschen, samt för några medianomstuderande. Testgruppen fick se på scenen i ett utrymme med bra ljudåtergivning. Testgruppen visste inte på förhand vilken uppsättning som var vilken, utan de skulle genom att lyssna på uppsättningarna själva bedöma vilken som var vilken. Testet var upplagt så att var femte sekund byttes uppsättning som testgruppen lyssnade på. Efter att det sett scenen fick de svara på ett frågeformulär där de bland annat skulle välja ut vilken uppsättning de ansåg att var den dyraste och vilken som var den billigaste. Avslutningsvis analyserade jag blindtestets resultat. Slutsatsen som jag kom fram till i mitt examensarbete var att det är fullt möjligt att producera professionellt material med billigare utrustning, förutsatt att plattformen som materialet publiceras på inte är stora biosalonger. In my degree thesis I investigate if it is possible to record dialogue for film with equipment that is significantly cheaper than the professional equipment used in the film industry. This to see if beginners and graduates could more easily get into the industry. The work is limited to comparing only microphones and field mixers. I had three sets of microphone and field mixers. All three sets represented their own price groupe, one expensive, one medium and one cheap set. I started my work by writing a script for a dialogue scene. I then filmed the scene with three cameras and the dialogue I recorded with all three sets of microphones and field mixers at the same time. When the recording was done, I edited the image material into a short dialogscene. After I edited the image material, I started editing the sound. I started by editing the expensive set, I tried to make the dialogue of the expensive set sound as good as I could. After I finished editing the expensive set I tried to get the other two sets to sound equal or better than the expensive one. After the editing of all sets was done, I performed a frequency response measurement on the microphones, in order to visually show differences in sensitivity between the microphones and how well they record sound at different frequencies. After all the sets were edited, I organized a blind test for some people who actively work or have worked in the film industry, as well as some media students. The test group saw the scene in a room with good sound reproduction. The test group did not know in advance which set was which, but they would choose which is which by listening to the sets themselves. The test was programmed so that every five seconds the set they listened to changed automatically. After seeing the scene, they answered a questionnaire where they would choose which set they considered to be the most expensive and which one was the cheapest one. Lastly I analyzed the results of the blind test. The conclusion I reached in my graduation work was that it is fully possible to produce professional materials with cheaper equipment, provided that the platform on which the material is published are not big movie theaters.