Hyvä tapa markkinoinnissa : alaikäisiin kohdistuva markkinointi
Ritola, Iida (2018)
Ritola, Iida
Turun ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060112051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060112051
Tiivistelmä
Markkinointi tavoittaa meidät lähes kaikkialla ja se on osa arkipäiväämme. Markkinoinnin
sääntelyn pohjana on lainsäädäntö. Lisäksi erityiset itsesääntelytoimielimet sekä itse yritykset ovat halunneet luoda markkinoinnin alana sellaiseksi, että hyvä tapa toteutuu ja se luo yritystoiminnalle kestävän pohjan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on jäsennellä hyvän tavan mukaiseen markkinointiin liittyvää sääntelyä. Erityisesti tarkastelen opinnäytetyössäni hyvän tavan mukaista markkinointia lasten ja nuorten osalta.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin hyvää tapaa sääntelevää lainsäädäntöä ja markkinointiin vaikuttavia kansallisia sekä kansainvälisiä itsesääntelytoimielimiä. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan alaikäisiin kohdistuvan markkinoinnin sääntelystä, jota havainnollistan Mainonnan eettisen neuvoston ja Markkinaoikeuden sekä kuluttaja-asiamiehen ratkaisujen avulla.
Lopuksi kokoan yhteen päätelmät suomalaisen markkinoinnin hyvän tavan mukaisuuden sääntelystä ja luon yhteenvedon siitä, kuinka markkinointia arvioidaan oikeudellisesti.
sääntelyn pohjana on lainsäädäntö. Lisäksi erityiset itsesääntelytoimielimet sekä itse yritykset ovat halunneet luoda markkinoinnin alana sellaiseksi, että hyvä tapa toteutuu ja se luo yritystoiminnalle kestävän pohjan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on jäsennellä hyvän tavan mukaiseen markkinointiin liittyvää sääntelyä. Erityisesti tarkastelen opinnäytetyössäni hyvän tavan mukaista markkinointia lasten ja nuorten osalta.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin hyvää tapaa sääntelevää lainsäädäntöä ja markkinointiin vaikuttavia kansallisia sekä kansainvälisiä itsesääntelytoimielimiä. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan alaikäisiin kohdistuvan markkinoinnin sääntelystä, jota havainnollistan Mainonnan eettisen neuvoston ja Markkinaoikeuden sekä kuluttaja-asiamiehen ratkaisujen avulla.
Lopuksi kokoan yhteen päätelmät suomalaisen markkinoinnin hyvän tavan mukaisuuden sääntelystä ja luon yhteenvedon siitä, kuinka markkinointia arvioidaan oikeudellisesti.