Strategisen suunnittelun edistäminen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa logistiikan alalla
Rajala, Ville (2018)
Rajala, Ville
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147954
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Länsirannikon Koulutus Oy:n toimeksiannosta. Ammatillisen koulutuksen uudistus, reformi, edellytti koulutusten järjestäjien uudistamaan toimintaansa taloudellisesti tehokkaammaksi ja laadukkaammaksi. Opetuksen laadun parantaminen ja koulutuksen vaikuttavuuden lisääminen varmistetaan osittain myös oppilaitoksen strategiatyöllä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää oppilaitoksen strategian merkitystä koulutusten kehittämisessä. Tutkimuksen avulla kerättiin relevanttia tietoa siitä, mitä eri tekijöitä pitää ottaa huomioon kehitettäessä kuljetuslogistiikan koulutusta toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa. Strategiatyön edistämiseksi kerätyn tiedon avulla voitaisiin kehittää nykyistä logistiikan koulutusta vastaamaan paremmin uusia vaatimuksia.
Teoreettisessa tarkastelussa perehdyttiin digitalisaatioon koulutuksessa sekä yrityksen strategiaan. Teoriaosion tehtävänä oli tuoda esille näkemyksiä, jotka usein jäävät liian vähälle huomiolle oppilaitoksen johdon prosesseissa. Varsinainen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, haastatteluin ja kohdennetuin kyselyin kuljetuslogistiikan esimiehille, henkilöstölle ja opiskelijoille.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta oppilaitoksen strategian olevan liian yleisluontoinen, joka ei ota riittävästi huomioon koulutusalakohtaisia visioita. Tutkimustuloksien pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia, joita tulisi ottaa huomioon alakohtaisessa koulutuksen kehittämistyössä ja oppilaitoksen strategiassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää oppilaitoksen strategian merkitystä koulutusten kehittämisessä. Tutkimuksen avulla kerättiin relevanttia tietoa siitä, mitä eri tekijöitä pitää ottaa huomioon kehitettäessä kuljetuslogistiikan koulutusta toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa. Strategiatyön edistämiseksi kerätyn tiedon avulla voitaisiin kehittää nykyistä logistiikan koulutusta vastaamaan paremmin uusia vaatimuksia.
Teoreettisessa tarkastelussa perehdyttiin digitalisaatioon koulutuksessa sekä yrityksen strategiaan. Teoriaosion tehtävänä oli tuoda esille näkemyksiä, jotka usein jäävät liian vähälle huomiolle oppilaitoksen johdon prosesseissa. Varsinainen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, haastatteluin ja kohdennetuin kyselyin kuljetuslogistiikan esimiehille, henkilöstölle ja opiskelijoille.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta oppilaitoksen strategian olevan liian yleisluontoinen, joka ei ota riittävästi huomioon koulutusalakohtaisia visioita. Tutkimustuloksien pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia, joita tulisi ottaa huomioon alakohtaisessa koulutuksen kehittämistyössä ja oppilaitoksen strategiassa.