Perehdyttämisen kehittäminen : case Poliisiammattikorkeakoulu
Järvinen, Minna (2018)
Järvinen, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060212120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060212120
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Poliisiammattikorkeakoulun perehdytysprosessia hyödyntämällä digitaalisia välineitä perehdyttämisen toteuttamisessa. Tavoitteena oli kartoittaa kehittämiskohteet ja kehittää esimiestoimintaa tukevia perehdyttämistapoja. Tavoitteena oli myös luoda perehdyttämisen seurantamalli prosessin jatkuvan parantamisen mahdollistamiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä ja menetelminä käytettiin dokumenttianalyysia, havainnointia, haastatteluja, benchmarkingia sekä yhteisöllistä kehittämistä.
Lähtötilanteen alkukartoitus tehtiin henkilöstöhallinnossa havainnoimalla perehdyttämistoimintaa sekä analysoimalla perehdytyssuunnitelmia. Myös joitakin perehdyttäjiä ja tulokkaita haastateltiin kokonaiskuvan tarkentamiseksi. Varsinaiset kehittämiskohteet valikoituivat esimiesten haastattelujen perusteella. Esimiesten mukaan ongelmia ilmeni yleisemmin perehdytyksen suunnittelemattomuudesta, tason vaihtelusta sekä aikataulun kiireellisyydestä johtuen. Organisaation vertailuanalyysi eli benchmarking toteutettiin pääasiallisesti Verohallinnossa heidän perehdyttämismenetelmiinsä, työhönopastukseen sekä perehdytyksen seurantaan.
Kehittämistyön tuloksena syntyi perehdyttämisprosessi, joka lähtee liikkeelle rekrytointipäätöksen jälkeen esimiehen alkutoimista uuden henkilön vastaanottamiseksi, itse perehdyttämisen ja työnopastuksen suunnittelusta toteuttamiseen, päättyen lopulta perehdyttämisen palautekeskusteluun ja arviointikyselyyn. Intranet-sivustoja ja Moodle-oppimisympäristöä hyödynnettiin perehdytyssuunnitelman ja -ohjeistuksen ylläpitoalustoina. Perehdyttämisprosessin kehittämistyökaluksi laadittiin sähköinen perehdytyspalautelomake.
Lähtötilanteen alkukartoitus tehtiin henkilöstöhallinnossa havainnoimalla perehdyttämistoimintaa sekä analysoimalla perehdytyssuunnitelmia. Myös joitakin perehdyttäjiä ja tulokkaita haastateltiin kokonaiskuvan tarkentamiseksi. Varsinaiset kehittämiskohteet valikoituivat esimiesten haastattelujen perusteella. Esimiesten mukaan ongelmia ilmeni yleisemmin perehdytyksen suunnittelemattomuudesta, tason vaihtelusta sekä aikataulun kiireellisyydestä johtuen. Organisaation vertailuanalyysi eli benchmarking toteutettiin pääasiallisesti Verohallinnossa heidän perehdyttämismenetelmiinsä, työhönopastukseen sekä perehdytyksen seurantaan.
Kehittämistyön tuloksena syntyi perehdyttämisprosessi, joka lähtee liikkeelle rekrytointipäätöksen jälkeen esimiehen alkutoimista uuden henkilön vastaanottamiseksi, itse perehdyttämisen ja työnopastuksen suunnittelusta toteuttamiseen, päättyen lopulta perehdyttämisen palautekeskusteluun ja arviointikyselyyn. Intranet-sivustoja ja Moodle-oppimisympäristöä hyödynnettiin perehdytyssuunnitelman ja -ohjeistuksen ylläpitoalustoina. Perehdyttämisprosessin kehittämistyökaluksi laadittiin sähköinen perehdytyspalautelomake.