Utveckling av samarbetet mellan familjecentrets familjearbete och dagvården : En kvalitativ studie ur ett personalperspektiv
Lintuniemi, Katja; Andersson, Martta (2018)
Lintuniemi, Katja
Andersson, Martta
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412293
Tiivistelmä
För tillfället genomgår barn- och familjetjänsterna en reformering i och med det riksomfattande LAPE-projektet som leds av Social- och hälsovårdsministeriet och Undervisnings- och kulturministeriet. Detta examensarbete är ett beställningsarbete av Raseborgs stad som i samband med LAPE särskilt fokuserar på att utveckla familjecentermodellen.
Man vill möjliggöra en större tillgänglighet av tidigt stöd och ingripande t.ex. genom att samarbeta med småbarnspedagogiken. Syftet med studien är att ta reda på hur samarbetet mellan Raseborgs familjecenters familjearbete och daghemmen i staden ser ut nu och hur samarbetet kunde utvecklas ur ett personalperspektiv. Tyngdpunkten i detta arbete ligger på hur ett sektorövergripande samarbete kunde sammanföra dessa förebyggande tjänster. I bakgrunden förklaras begreppen familjearbete och småbarnspedagogisk verksamhet, samt föreskrifter för sektorövergripande samarbete. I tidigare forskning beskrivs tidigare gjorda projekt med fokus på familjearbete inom dagvården och daghemmet som ett stöd för familjen. Den teoretiska referensramen redogör för socialpedagogikens roll i att förebygga marginalisering och social exklusion, selektivt förebyggande arbete inom universella tjänster, växelverkan mellan nivåerna i det ekologiskasystemet och organisationsteorins roll i samarbetet mellan organisationer. Som forskningsmetod används en kvalitativ fokusgruppintervju och som analysmetod innehållsanalys. Familjearbete borde fungera som en lågtröskeltjänst inom dagvården, vilket kunde öka möjligheterna för tidigt stöd och ingripande. Kontakten mellan familjecentret och daghemmen bör förbättras, likaså marknadsföringen av varandras tjänster. Det är speciellt viktigt att daghemspersonalen har tillräcklig kunskap om familjearbetets tjänster, eftersom de har daglig kontakt med föräldrarna. Kommunikationen är viktig, både
mellan familjecentret och daghemmens personal och mellan förmän och anställda. En familjearbetare på daghemmet är inte möjligt p.g.a. resursbrist, men familjearbetarna
kunde möjligtvis medverka i personal- och föräldramöten. Ett behov av att utveckla samarbetet mellan familjecentrets familjearbete och dagvården finns. At the moment, child and family services are reforming through the national LAPE project led by the Ministry of Social Affairs and Health and the Ministry of Education and Culture. This degree project is an order of work by Raseborg City, which in connection with LAPE focuses on developing the family center model. One wants to enable greater accessibility of early support and intervention, for example, by working with the childcare education. The purpose of the study is to find out how the cooperation between Raseborg family center's family work and day care centers in the city looks like now and how the cooperation could develop from a staff perspective. The focus of this work is on how a sector-wide cooperation could combine these preventive services. In the background, the concepts of family work and childcare education, as well as rules for sector wide cooperation are explained. Previous research describes previous projects focusing on family work in day care and day care as a support for the family. The theoretical frame of reference sets out the role of social pedagogy in preventing marginalization and social exclusion, selective prevention work in universal services, interaction between the levels of the ecological system and the role of organizational theory in cooperation between organizations. As a research method, a qualitative focus group interview is used and as analytical content analysis. Family work should act as a low-threshold service within daycare, which could increase the opportunities for early support and intervention. The contact between the family center and day care centers should be improved, as well as the marketing of each other's services. It is especially important that the day care staff have sufficient knowledge of family work services because they have daily contact with the parents. Communication is important, both between the family center and the day care staff and between officers and employees. A family worker at the day care center is not possible because of resource shortage, but family workers could possibly participate in staff and parent meetings. A need to develop cooperation between the family center's family work and day care is available.
Man vill möjliggöra en större tillgänglighet av tidigt stöd och ingripande t.ex. genom att samarbeta med småbarnspedagogiken. Syftet med studien är att ta reda på hur samarbetet mellan Raseborgs familjecenters familjearbete och daghemmen i staden ser ut nu och hur samarbetet kunde utvecklas ur ett personalperspektiv. Tyngdpunkten i detta arbete ligger på hur ett sektorövergripande samarbete kunde sammanföra dessa förebyggande tjänster. I bakgrunden förklaras begreppen familjearbete och småbarnspedagogisk verksamhet, samt föreskrifter för sektorövergripande samarbete. I tidigare forskning beskrivs tidigare gjorda projekt med fokus på familjearbete inom dagvården och daghemmet som ett stöd för familjen. Den teoretiska referensramen redogör för socialpedagogikens roll i att förebygga marginalisering och social exklusion, selektivt förebyggande arbete inom universella tjänster, växelverkan mellan nivåerna i det ekologiskasystemet och organisationsteorins roll i samarbetet mellan organisationer. Som forskningsmetod används en kvalitativ fokusgruppintervju och som analysmetod innehållsanalys. Familjearbete borde fungera som en lågtröskeltjänst inom dagvården, vilket kunde öka möjligheterna för tidigt stöd och ingripande. Kontakten mellan familjecentret och daghemmen bör förbättras, likaså marknadsföringen av varandras tjänster. Det är speciellt viktigt att daghemspersonalen har tillräcklig kunskap om familjearbetets tjänster, eftersom de har daglig kontakt med föräldrarna. Kommunikationen är viktig, både
mellan familjecentret och daghemmens personal och mellan förmän och anställda. En familjearbetare på daghemmet är inte möjligt p.g.a. resursbrist, men familjearbetarna
kunde möjligtvis medverka i personal- och föräldramöten. Ett behov av att utveckla samarbetet mellan familjecentrets familjearbete och dagvården finns.