Haku
Viitteet 1-10 / 11
Kohtausten kerääminen aivomyrskyvaiheen avulla. Osa 4 artikkelisarjassa Motiiviverkko – Käsikirjoituksen punonnan säikeitä
(Turun ammattikorkeakoulu, 2020)
Pentti Halosen käsikirjoituskoulu on edennyt neljänteen osaansa. Tämän jälkeen käsikirjoituskoulu jää vähäksi aikaa tauolle mutta jatkuu jälleen keväkaudella 2021. Tässä artikkelissa teemana on ideointi, jota lähestytään ...
Henkilön finaaliset ja kausaaliset motiivit. Osa 3 artikkelisarjassa Motiiviverkko – Käsikirjoituksen punonnan säikeitä
(Turun ammattikorkeakoulu, 2020)
Tämä artikkeli on kolmas osa Pentti Halosen käsikirjoituskoulussa.Tällä kertaa huomio on tarinan henkilöiden motiiveissa. Artikkeleista koostuvan käsikirjoituskoulun lisäksi on saatavilla Pentti Halosen kirjoittama opas ...
Ensimmäinen säiekimppu: synopsis. Osa 5 artikkelisarjassa Motiiviverkko – Käsikirjoituksen punonnan säikeitä
(Turun ammattikorkeakoulu, 2021)
Kirjoittaja on luonut ensimmäisen hennon keskisäikeen tarinaansa, kun ideasta rakentuu aihe. Aivomyrskyvaihe, pitch, motivaatiot ja henkilöt tuovat tarinaan omat säikeensä, niin että ensimmäisen synopsiksen kirjoittaminen ...
Puolivälin kriisi. Osa 8 artikkelisarjassa Motiiviverkko – Käsikirjoituksen punonnan säikeitä
(Turun ammattikorkeakoulu, 2021)
Pentti Halosen käsikirjoituskoulu on edennyt tarkastelemaan päähenkilön kohtaamaa kriisiä. Ollaan käsikirjoituksen puolivälissä.
Kolmas näytös – loppu. Osa 10 artikkelisarjassa Motiiviverkko – Käsikirjoituksen punonnan säikeitä
(Turun ammattikorkeakoulu, 2021)
Pentti Halosen käsikirjoituskoulu on lopetusta vaille valmis. Millaisia asioita on otettava huomioon kirjoitettaessa lopetusta käsikirjoitukseen? Millainen on hyvä loppu? Miten käy Liison ja Mikaelin?
Virtuaalitodellisuuden käsikirjoittamisen perusteet
(Turun ammattikorkeakoulu, 2020)
Virtuaalitodellisuuden katsoja viedään toisen maailman sisään. Siellä hän kokee kuvan ja äänen muutokset mahdollisimman voimakkaina tunteina ja aistimuksina. Tarinan pyrkimys ei kuitenkaan ole aiheuttaa pelkkää aistielämystä, ...
Komplikaatioita kohtausluetteloon – Käsikirjoituksen kolmas neljännes. Osa 9 artikkelisarjassa Motiiviverkko – Käsikirjoituksen punonnan säikeitä
(Turun ammattikorkeakoulu, 2021)
Pentti Halosen käsikirjoituskoulussa on edetty käsikirjoituksen jälkimmäiseen puolikkaaseen. Mitä tapahtuu päähenkilössä? Mihin suuntaan tarina etenee ja miten?
Aihemotivaation pääsäikeet. Osa 2 artikkelisarjassa Motiiviverkko – Käsikirjoituksen punonnan säikeitä
(Turun ammattikorkeakoulu, 2020)
Tämä artikkeli jatkaa sarjaa Motiiviverkko – Käsikirjoituksen punonnan säikeitä. Artikkeleista muodostuvan käsikirjoituskoulun lisäksi on saatavilla Pentti Halosen kirjoittama opas virtuaalitodellisuuden käsikirjoittamiseen: ...
Tarinan sydämen käynnistäminen kohtausluettelon avulla – Toinen näytös kohti keskikohtaa: eskalaatio. Osa 7 artikkelisarjassa Motiiviverkko – Käsikirjoituksen punonnan säikeitä
(Turun ammattikorkeakoulu, 2021)
Tarinan keskikohta on tarinan laajin osa, jopa 50 % tarinan laajuudesta sijoittuu keskelle. Keskikohdan voi jakaa kahteen osaan, joiden väliin voi sijoittaa puolivälin kriisin, suuren ymmärryksen hetken päähenkilölle, ...
Tarinan sydämen käynnistäminen kohtausluettelon avulla – Alku: viettely. Osa 6 artikkelisarjassa Motiiviverkko – Käsikirjoituksen punonnan säikeitä
(Turun ammattikorkeakoulu, 2021)
Synopsis on tarinan rakentamisessa vielä eloton kaavakuva, vaikkakin elon merkit siitä on jo tunnistettavissa. Synopsiksessa näkyy tarinan sydämen sijainti, mutta sydän ei vielä syki. Tarinan sydän käynnistetään kohtausluettelon ...