Miten ravintola-alan menestyjät voivat?
Benamed, Sami (2018)
Benamed, Sami
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412226
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää hyvinvoinnin ja ravintola-alan menestymisen välistä yhteyttä. Tutkimuksessa olen itse toimeksiantajana ja tavoitteeni on luoda työkaluja menestymään ravintola-alalla ja kasvattamaan hyvinvoinnin tietoisuuden tärkeyttä ravintola-alalla.
Tutkimuksessa lähestytään aihetta mindfulness-käsitteen ja johtamisen kautta. Tarkoitus on mindfulness-käsitteen ja sen tutkimisen kautta todistamaan, että yksilötasolla pystytään tekemään paljon oman ja muiden hyvinvoinnin eteen ja sitä kautta parantamaan mahdolli-suuksia menestyä ravintola-alalla.
Viitekehyksessä määritellään nämä aiheet ja pyritään tutkimaan sitä, tiedostetaanko näitä käsitteitä ravintola-alalla. Viitekehystä käytetään tukena myöhemmin tutkimuksessa.
Aihe on erittäin ajankohtainen, sillä kyseinen käsite on yleistynyt merkittävästi eri yhteisöis-sä ja aloilla. Ravintola-alan eri menestystekijöistä on tutkittu paljon, mutta hyvinvoinnin nä-kökulmasta ei niinkään. Haluan tutkia, voiko hyvinvointi olla keino menestyä alati muut-tuvassa ja hektisellä alalla.
Tutkimus toteutettiin haastatteluna keväällä 2018. Haasteltavina oli viisi ravintola-alan yrittä-jää, jotka työskentelevät hyvin spesifioidun konseptin ja tyylin mukaan ja ovat hypoteesini perusteella menestyneet omalla alallaan. Kaikki haastateltavat olivat työskennelleet alalla vähintään 10 vuotta ja olleet yrittäjinä vähintään neljä vuotta, joten heillä oli riittävä kokemus vastata kysymyksiin.
Tutkimuksessa selvisi, että hyvinvointiin panostamalla pystytään vaikuttamaan ravintola-alalla menestymiseen jossakin määrin. Huomioitavaa kuitenkin on, että menestyminen on objektiivinen käsite, joka tutkimuksessani koostui kolmesta tekijästä. Nämä olivat tulokselli-nen, brändillinen ja liikepaikkamäärällinen arvo. Haastateltavat kokivat brändillisen arvonsa vahvaksi voidessaan itse hyvin, koska kokivat tällöin olevansa itsevarmempia ja uskotta-vampia. Brändin vahvuus taas koettiin vahvuutena kilpailuherkällä alalla ja se loi uusia liike-toiminnallisia mahdollisuuksia. Haastateltavien kohdalla tämä oli lopulta johtanut taloudelli-seen menestymiseen ja liikepaikkojen määrän lisääntymiseen. Tutkimuksessa selvisi niin ikään, että ravintola-alan menestyjät ovat tietoisia hyvinvoinnistaan ja pyrkivät systemaatti-sesti sen kehittämiseen.
Tutkimuksessa lähestytään aihetta mindfulness-käsitteen ja johtamisen kautta. Tarkoitus on mindfulness-käsitteen ja sen tutkimisen kautta todistamaan, että yksilötasolla pystytään tekemään paljon oman ja muiden hyvinvoinnin eteen ja sitä kautta parantamaan mahdolli-suuksia menestyä ravintola-alalla.
Viitekehyksessä määritellään nämä aiheet ja pyritään tutkimaan sitä, tiedostetaanko näitä käsitteitä ravintola-alalla. Viitekehystä käytetään tukena myöhemmin tutkimuksessa.
Aihe on erittäin ajankohtainen, sillä kyseinen käsite on yleistynyt merkittävästi eri yhteisöis-sä ja aloilla. Ravintola-alan eri menestystekijöistä on tutkittu paljon, mutta hyvinvoinnin nä-kökulmasta ei niinkään. Haluan tutkia, voiko hyvinvointi olla keino menestyä alati muut-tuvassa ja hektisellä alalla.
Tutkimus toteutettiin haastatteluna keväällä 2018. Haasteltavina oli viisi ravintola-alan yrittä-jää, jotka työskentelevät hyvin spesifioidun konseptin ja tyylin mukaan ja ovat hypoteesini perusteella menestyneet omalla alallaan. Kaikki haastateltavat olivat työskennelleet alalla vähintään 10 vuotta ja olleet yrittäjinä vähintään neljä vuotta, joten heillä oli riittävä kokemus vastata kysymyksiin.
Tutkimuksessa selvisi, että hyvinvointiin panostamalla pystytään vaikuttamaan ravintola-alalla menestymiseen jossakin määrin. Huomioitavaa kuitenkin on, että menestyminen on objektiivinen käsite, joka tutkimuksessani koostui kolmesta tekijästä. Nämä olivat tulokselli-nen, brändillinen ja liikepaikkamäärällinen arvo. Haastateltavat kokivat brändillisen arvonsa vahvaksi voidessaan itse hyvin, koska kokivat tällöin olevansa itsevarmempia ja uskotta-vampia. Brändin vahvuus taas koettiin vahvuutena kilpailuherkällä alalla ja se loi uusia liike-toiminnallisia mahdollisuuksia. Haastateltavien kohdalla tämä oli lopulta johtanut taloudelli-seen menestymiseen ja liikepaikkojen määrän lisääntymiseen. Tutkimuksessa selvisi niin ikään, että ravintola-alan menestyjät ovat tietoisia hyvinvoinnistaan ja pyrkivät systemaatti-sesti sen kehittämiseen.