Sociala mediers inverkan på köpbeteende : En studie om hur influencer marketing lockar till köp
Aalto, Sofia (2018)
Aalto, Sofia
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412495
Tiivistelmä
Denna avhandling undersöker hur konsumenterna förhåller sig till influencer marketing och hur detta påverkar på köpbeteende. Syftet med denna studie är att undersöka hur reklaminlägg på Instagram påverkar unga vuxnas köpbeteende och ifall det är någon skillnad på hurdana produkter unga vuxna köper på basen av rekommendationer av influencers och ifall det är t.ex. frågan om impulsköp eller något personen sparat en längre tid till. Metoden som används i arbetet är en kvantitativ forskning i form av en enkätundersökning. Influencers är aktiva och inflytelserika personer på sociala medier som ofta har ett väldigt brett nätverk. Det finns dock både för- och nackdelar med digital marknadsföring och influencer marketing. Med digital marknadsföring går det bättre att mäta resultat, det är även ett förmånligare alternativ än traditionell marknadsföring. Med influencer marketing är det ytterst viktigt att hitta ett varumärke som passar influencern, för att det skall bli så äkta och genuint som möjligt. Då man använder influencer marketing som marknadsföringssätt kan ske via olika plattformar men denna undersökning kommer att fokusera på Instagram som är en mobilapplikation där man kan dela bilder. Nackdelarna med influencer marketing är att företagen som använder sig av denna metod måste vara beredda på att stå till svars ifall det behövs. Det finns även en risk då man kopplar en känd person till ett varumärke, nämligen som personen gör förknippas med varumärket. Totalt deltog 114 personer i undersökningen och av dem är 81,42% kvinnor och endast 18,58% män. Resultatet av undersökningen visar att det är ytterst viktigt att rätt influencer samarbetar med rätt varumärke. Ifall samarbetet är genuint och äkta känns det mer trovärdigt. Ifall en influencer däremot marknadsför en produkt som inte känns naturlig får det en motsatt effekt. Ifall allt för många influencers samarbetar med samma varumärke ger det också en negativ effekt. Influencer marketing delar åsikter väldigt mycket men de flesta i undersökningen påverkas positivt medan några påverkas negativt eftersom det inte känns genuint och konsumenterna menar att belöningen ändrar på åsikterna.