Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin sähköisen asioinnin nykytila
Al-Janabi, Walid (2018)
Al-Janabi, Walid
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412404
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitetaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin sähköisen asioinnin nykytilaa. Opinnäytetyön tuloksista saadaan tietoa nykytilan tarpeista ja toiveista sähköisessä asioinnissa. Siinä käsitellään myös tulevaisuuden kehittämisehdotuksia terveydenhuollon sähköisen asioinnin kehittämiseksi. Sähköiset palvelut ovat merkittävä osa yhteiskuntaa, myös terveydenhuoltoa. Tulevaisuudessa sähköiset palvelut ovat yhä merkittävimpiä.
Omakanta-palvelu on tärkein sähköisen asioinnin palvelu Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä. Palvelu on käytössä potilailla ja ammattilaisilla. Omakanta on terveystietoja yhdistävä palvelu, josta kansalaiset voivat katsoa terveystietojaan ja reseptejään.
Sähköisten palveluiden kehittämisen paine on suuri vastaamaan kansalaisten tarpeita. Sähköisen asioinnin kehittämisen haasteena ovat monenkirjavat tietojärjestelmät, joissa usein säilytetään päällekkäisiä tietoja ja jotka eivät ole integroitu keskustelemaan keskenään.
Sähköinen asiointi tuo säästöä pidemmällä tähtäimellä ja sen kehittämisellä pyritään parantamaan palvelujen saatavuuden-, laadun- ja kustannustehokkuutta. Kehitystyössä on myös tärkeä muistaa, että osalla kansalaisista ei ole mahdollisuutta sähköiseen asiointiin ja aktiiviseen osallistumiseen omasta terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtimiseen. Näin ollen säh-köiset palvelut eivät voi kokonaan korvata asiointia kasvokkain. Tärkeä on myös turvata eri alueiden asukkaille yhdenvertaiset mahdollisuudet sähköisen asioinnin käyttöön.
Omakanta-palvelu on tärkein sähköisen asioinnin palvelu Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä. Palvelu on käytössä potilailla ja ammattilaisilla. Omakanta on terveystietoja yhdistävä palvelu, josta kansalaiset voivat katsoa terveystietojaan ja reseptejään.
Sähköisten palveluiden kehittämisen paine on suuri vastaamaan kansalaisten tarpeita. Sähköisen asioinnin kehittämisen haasteena ovat monenkirjavat tietojärjestelmät, joissa usein säilytetään päällekkäisiä tietoja ja jotka eivät ole integroitu keskustelemaan keskenään.
Sähköinen asiointi tuo säästöä pidemmällä tähtäimellä ja sen kehittämisellä pyritään parantamaan palvelujen saatavuuden-, laadun- ja kustannustehokkuutta. Kehitystyössä on myös tärkeä muistaa, että osalla kansalaisista ei ole mahdollisuutta sähköiseen asiointiin ja aktiiviseen osallistumiseen omasta terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtimiseen. Näin ollen säh-köiset palvelut eivät voi kokonaan korvata asiointia kasvokkain. Tärkeä on myös turvata eri alueiden asukkaille yhdenvertaiset mahdollisuudet sähköisen asioinnin käyttöön.