Arbetsmotivation och belöning ur generation Y:s synvinkel
Pänttäjä, Karolina (2018)
Pänttäjä, Karolina
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512568
Tiivistelmä
Arbetsmotivation och rätt slags belöning är en av de viktigaste förutsättningarna i ett företag för att upprätthålla en hälsosam, effektiv och framgångsrik arbetsplats. Således är det viktigt att varje individ i företaget från högsta ledning till arbetstagare, oberoende av position, är motiverad och villig att jobba och prestera för att nå önskvärda resultat som organisationen fastställt. Syftet med examensarbetet är att skapa kunskap om arbetsmotivation och hur arbetsgivaren kan motivera sina arbetstagare på rätt sätt. Är det den inre eller yttre motivationen som har större tyngdpunkt på arbetsmotivationen och vilken slags belöning är värdefull för generation Y? De forskningsfrågor jag besvarar i mitt arbete är följande: Styrs generation Y:s arbetsmotivation av den inre eller yttre motivationen? Är en finansiell eller icke-finansiell belöning mera värdefull för generation Y? Olika teorier och tidigare forskning används som teoretisk referensram för att få fram en helhetsbild över vad arbetsmotivation, belöning och generation Y är. För att samla in information till studien tillämpades ett kvalitativt perspektiv med semistrukturerade intervjuer. Perspektivet valdes för att undersöka på vilket sätt och hur arbetstagarna blir motiverade, snarare än att undersöka hur många som är motiverade på en arbetsplats. Alla fyra respondenter representerar generation Y och alla bor och arbetar i huvudstadsregionen. De arbetar alla inom olika branscher. I undersökningen kom det fram att generation Y behöver både inre och yttre motivationsfaktorer för att vara motiverade på arbetsplatsen. Men de inre motivationsfaktorerna har en större tyngdpunkt och är viktigare egenskaper på arbetsplatsen för generation Y. De vill bli uppskattade, ha en trevlig arbetsmiljö och ha sporrande medarbetare, men poängterar att givande och intressanta arbetsuppgifter och att man har möjlighet att utveckla sina egna förmågor har en större vikt. Som resultaten i undersökningen visar, kan jag konstatera att generation Y tycker att den icke-finansiella belöningen är värdefullare än den finansiella belöningen. Men utan den finansiella belöningen kan de flesta inte leva och uppfylla sina målsättningar i privatlivet, så i själva verket är en samverkan av både finansiella och icke-finansiella belöningar viktiga.